TR EN

PEDIATRIC REHABILITATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY305 PEDIATRIC REHABILITATION 5 4 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SUZAN AYDIN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Pediatrik hastaların fizyoterapi rehabilitasyon programlarının planlanması ve uygulanmasını öğrenmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Pediatrik grupta rastlanan hastalıklarda değerlendirme, fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Pediatrik rehabilitasyon kavramını ve kapsamını açıklar.
Pediatrik grupta fonksiyonel yetersizlik ve engele neden olan durumları açıklar.
Üst ve alt motor nöron lezyonu olan çocuklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirmelerini uygular.
Üst ve alt motor nöron lezyonu olan çocuklarda fizyoterapi rehabilitasyon programını uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Pediatrik Rehabilitasyona Giriş, Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Normal Motor Gelişim Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma İlkel Hareketler Dönemi ve Erken Dönem Nöromotor Değerlendirme Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Riskli Bebeklerde Nörolojik ve Ortopedik Muayene Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Serebral Palside Değerlendirme Yöntemleri ve Yürüme Bozuklukları Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Serebral Palside Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Bobath Tedavi Yöntemi ve Rehabilitasyonu (Özel Tutuş Teknikleri, Pozisyonlama) Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Down Sendromu ve Rehabilitasyonu Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Obstetrik Brakial Pleksus Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Spina Bifidada Değerlendirme, Rehabilitasyon ve Ortezleme Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Pediatrik Nöromusküler Hastalıklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Tortikolliste Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Duyusal İşleme Bozuklukları ve Müdahale Stratejileri Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Yaygın Gelişimsel Bozukluklar ve Epilepsili Çocuğa Yaklaşım Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Livanelioğlu A, Günel M.K. (2009). Serebral Palside Fizyoterapi. Ankara: Güneş Tıp Kitapevi.
Lennon S. (1996) The Bobath concept: a critical review of the theoretical assumptions that guide physiotherapy practice in stroke rehabilitation, Physical Therapy Reviews, 1:1, 35-45.
Karaduman.A. ,Yılmaz Ö. (2016). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Cilt 2. Ankara: Pelikan Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
4
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
4
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
3
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
5
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 8 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 3 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 21 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0