Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY305 | PEDIATRIC REHABILITATION | 5 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SUZAN AYDIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Pediatrik hastaların fizyoterapi rehabilitasyon programlarının planlanması ve uygulanmasını öğrenmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Pediatrik grupta rastlanan hastalıklarda değerlendirme, fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Pediatrik rehabilitasyon kavramını ve kapsamını açıklar. |
Pediatrik grupta fonksiyonel yetersizlik ve engele neden olan durumları açıklar. |
Üst ve alt motor nöron lezyonu olan çocuklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirmelerini uygular. |
Üst ve alt motor nöron lezyonu olan çocuklarda fizyoterapi rehabilitasyon programını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Pediatrik Rehabilitasyona Giriş, Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Normal Motor Gelişim | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | İlkel Hareketler Dönemi ve Erken Dönem Nöromotor Değerlendirme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Riskli Bebeklerde Nörolojik ve Ortopedik Muayene | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Serebral Palside Değerlendirme Yöntemleri ve Yürüme Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Serebral Palside Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Bobath Tedavi Yöntemi ve Rehabilitasyonu (Özel Tutuş Teknikleri, Pozisyonlama) | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Down Sendromu ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Obstetrik Brakial Pleksus Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Spina Bifidada Değerlendirme, Rehabilitasyon ve Ortezleme | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Pediatrik Nöromusküler Hastalıklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Tortikolliste Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Duyusal İşleme Bozuklukları ve Müdahale Stratejileri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Yaygın Gelişimsel Bozukluklar ve Epilepsili Çocuğa Yaklaşım | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Livanelioğlu A, Günel M.K. (2009). Serebral Palside Fizyoterapi. Ankara: Güneş Tıp Kitapevi. |
Lennon S. (1996) The Bobath concept: a critical review of the theoretical assumptions that guide physiotherapy practice in stroke rehabilitation, Physical Therapy Reviews, 1:1, 35-45. |
Karaduman.A. ,Yılmaz Ö. (2016). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Cilt 2. Ankara: Pelikan Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
4 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
4 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
3 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
5 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
5 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 21 | 0 | 80 |
Total Workload of the Course Unit | 80 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |