Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY101 | ANATOMY I | 1 | 5 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İnsan vücudunun gelişimi, şekli, normal yapısı ve bütünlüğüne ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İnsan anatomisine giriş, anatomi ile temel bilgiler, lokomotor sistem ve sinir sisteminin teorik ve uygulamalı olarak değerlendirilmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Alanında uzmanlaşmak için gerekli anatomi bilgisini açıklar. |
İnsan vücudundaki temel yapı ve organlar konularına ilişkin bilgiyi açıklar. |
Uzmanlık derslerinde geçen anatomi bilgisine sahip olarak diğer dersler ile paralel bir eğitimi ilişkilendirir. |
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı ve sözlü olarak açıklar. |
Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirir. |
Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Anatomiye Giriş, Latin Harflerinin Okunuşu, Latince İsimler ve Sıfatlar, İsim ve Sıfat Tamlamaları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
2 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Yer ve Yön Belirten Terimler, Ön Ekler, Son Ekler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
3 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Planum’lar ve Axis’ler, Vücut Bölümleri ve Boşlukları, Kemik Genel Bilgisi | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
4 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst ve Alt Ekstremite Kemikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
5 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Cranium, Columna Vertebralis, Costalar ve Sternum | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
6 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Eklem Genel Bilgisi, Eklem Tipleri, Columna Vertebralis ve Thorax Duvarı Eklemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
7 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst ve Alt Ekstremite Eklemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Kas Genel Bilgisi, Yüz Mimik Kasları, Boyun Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
10 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Yüzeysel ve Derin Sırt Kasları, Karın Kasları, Pelvis Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
11 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst Ekstremite Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
12 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Alt Ekstremite Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
13 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Sinir Sisteminin Genel Yapısı, Medulla Spinalis | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
14 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Truncus Cerebri, Cerebrum, Cerebellum | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
15 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Cranial Sinirler, Spinal Sinirler, Otonom Sinir Sistemi | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Moffat, D. B., & Mottram, R. F. (1987). Anatomy and physiology for physiotherapists. Blackwell Scientific Publications. |
SÜZEN, L. B. (2018). İnsan Anatomisine Giriş. Nobel TIP Kitabevleri. |
Yıldırım, M. (2016). Sağlık yüksek okulları için resimli insan anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Arifoğlu Y. (2017). Her Yönüyle Anatomi. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Netter, F. H. (2017). Atlas of Human Anatomy, Professional Edition: including NetterReference. com Access with Full Downloadable Image Bank. Elsevier Health Sciences. |
Yıldırım, M. (2007). İnsan anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Agur M.R., Dalley A.F.(2020).MOORE Temel Klinik Anatomisi.ANKARA NOBEL TIP KİTAPEVLERİ |
Özbağ D.(2021) 'İNSAN' ANATOMİ. İSTANBUL TIP KİTAPEVLERİ |
Şahin B. (2019) Sağlık Bilimleri için Resimli TEMEL ANATOMİ.İSTANBUL TIP KİTAPEVLERİ |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
5 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
3 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
4 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
3 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
4 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
3 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |