TR EN

PROSTHETICS, ORTHOTICS AND REHABILITATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY306 PROSTHETICS, ORTHOTICS AND REHABILITATION 6 4 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ortezler, kullanılan materyalin seçimi, ortez tipleri ve özellikleri, engel durumlarına uygun ortez seçimi ve kullanımı, günlük yaşam aktiviteleri (GYA) kapsamında ortez kullanımı ve mobilitenin artırılması, protezlerin temel prensipleri ve amputasyonun fizyolojik ve psikolojik etkileri ve rehabilitasyon işlemlerini anlamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Üst, alt ekstremite ve gövde ortezleri, Farklı deformitelere ve patolojik problemlere göre uygun ortezin seçimi, Ortezlerin indikasyonları günlük yaşamda (GYA) kullanım alanları, Ortez rehabilitasyonu, Alt ve üst ekstremite protezleri, Farklı protez tiplerine ve ampütasyon seviyesine göre uygun protez parçalarının seçimi, Ampute rehabilitasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri (GYA).

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Protezi oluşturan parçaları ve üretim süreçlerini açıklar.
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun protezi seçer.
Amputelerde uygun tedavi programını uygular.
Protez endikasyonu olan hastalarda rehabilitasyon evrelerine göre gerekli değerlendirmeleri uygular.
Protez kullanan hastalarda protezin uyumunu, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları ve sonuçlarını karşılaştırır.
Ortez endikasyonu olan hastalarda uygulama öncesi ve sonrası gerekli değerlendirmeleri uygular.
Ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu ve modifikasyon gerekliliğini açıklar.
Ortezin etkinliğini artıracak tedavi programını uygular.
Ortez ve protez alanındaki güncel teknolojik gelişmelerin takip edilmesinin önemini açıklar.
Ortez ve protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Amputasyon ve Protez Alanı ile İlgili Temel Kavramlar - Amputasyon Seviyeleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Protez Ayaklar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Parsiyal Ayak ve Syme Amputasyonları ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Transtibial ve Diz Dezartikülasyon Amputasyonları ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Transfemoral Amputasyonlar, Kalça Dezartikülasyon, Hemipelvektomi Amputasyonu ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Konjenital Ekstremite Anomalileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Amputasyon Seviyeleri ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Alt Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Orteze Giriş, Ortez Kullanım Amaçları, Temel Kullanım Alanlarına Yönelik Örnekler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Ayağın Patomekaniği, Sık Görülen Deformiteler, Ayağın ve Ayakbileğinin Ortezlenmesinde Temel Prensipler, Dizin Mekanik ve Travmatik Patolojilerinde Ortotoik Yaklaşım Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Uzun Yürüme Ortezlerinin Endikasyonları, Yaygın Ortez Uygulamaları, Sorunların Giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri, Doğuştan Kalça Çıkığının Klinik Özellikleri, Belirtiler ve Ortezleme Tedavisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Spinal Bölge Patolojileri, Sınıflandırılması, Klinik Özellikleri, Spinal Ortezleme Prensipleri Boyunda Sık Görülen Patolojiler ve Ortotik Yaklaşımlar, Spinal Deformite ve Patoloji Ortezleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Patolojileri ve Ortezleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şener G, Erbahçeci F. (2001). Protez ve Rehabilitasyonu. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
Browker JH, Michael JW. (1992). Atlas of Limb Prosthetics. London: Mosby Year Book, St. Louis.
May BJ. (1996). Amputations and Prosthetics: a case study approach? Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Lusardi M.M., Nielsen C.C. (2007). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. St. Louis : Saunders.
Uygur F.S. (1992). Ayak Deformite ve Ortezleri. Ankara: H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları.
Hunter J.M., Schneider L.H., Mackin E.J. (2011). Rehabilitation of the Hand, Surgery and Therapy. Toronto: Mosby Company.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
5
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
5
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
5
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
5
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
5
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 1 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 1 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0