Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ATA201 | PRINCIPLES OF ATATURK AND HISTORY OF TURKISH REVOLUTION I | 3 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Atatürk'ün, Türk milletini çağdaş uygarlık düzeyine çıkarma hedefi doğrultusunda gerçekleştirdiği devrimler ile bağımsızlığın kazanıldığı Milli Mücadele'nin anlam ve öneminin kavranmasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Temel kavram bilgisi çerçevesinde Osmanlı Devleti ve çöküşü, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemleri, Osmanlı Devleti'nin son dönemindeki fikir hareketleri, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı, Mondros Mütarekesi ve işgaller, Milli Mücadele Hareketi'nin doğuşu ve Milli Teşkilatlar, Mustafa Kemal Paşa'nın Samsun'a çıkışı ve Anadolu'daki durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mîsak-ı Milli'nin İlanı, Büyük Millet Meclisi'nin açılması, Kurtuluş Savaşı, Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Antlaşması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türk İnkılabına yol açan tarihsel ve düşünsel süreçleri birbiriyle ilişkilendirir. |
Türk İnkılabına yön vermiş hadiseleri ve kişilerin yaptıklarını tanımlar. |
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş sürecinde belirgin olmuş faktörleri listeler. |
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda önemli sayılan kişi, olay, tarihleri hatırlayıp aktarır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Litaratür Tarama | İnkılâp Tarihine Giriş, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amacı, Temel Kavramlar, Türk İnkılâbının Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
2 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 1-4; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 | Türk İnkılâbı’nı Hazırlayan Sebepler(Osmanlı Devleti’nin Yıkılışı Dış Sebepler(XVII. ve XIX. Yüzyıl)) | Anlatım, Tartışma |
3 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 1-4; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 | Türk İnkılâbı’nı Hazırlayan Sebepler(Osmanlı Devleti’nin Yıkılışı İç Sebepler (XVII ve XIX. Yüzyıl)) | Anlatım, Tartışma |
4 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 1-4; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 | XVIII. - XIX. Yüzyıl’da Osmanlı Devleti’nde Yenilik Hareketleri (III. Selim II. Mahmut Islahatları) Tanzimat - Islahat Fermanları, I. Meşrutiyet – Kanuni Esasi, Seminer | Anlatım, Tartışma |
5 | Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Bölüm 1 | Osmanlı Devletini Kurtarmaya Yönelik Fikir Akımları, XX. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti’nin Durumu, II. Meşrutiyet, Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları | Anlatım, Tartışma |
6 | Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi, Bölüm 3-4 | I.Dünya Savaşı | Anlatım, Tartışma |
7 | Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Bölüm 1 | Mondros Ateşkes Antlaşması ve Önemi, Mondros Ateşkes Antlaşması sonrası Kurulan Cemiyetler, İzmir’in İşgali | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi, Bölüm 3-4 | Kongreler Dönemi(M. Kemal'in İstanbul’daki Faaliyetleri Mustafa Kemal'in Samsun'a Çıkışı, Genelgeler – Kongreler) | Anlatım, Tartışma |
10 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 1-2 | Amasya Görüşmesi, Son Osmanlı Mebusan Meclisi, Misakı Milli, İstanbul’un İşgali | Anlatım, Tartışma |
11 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 3; Zürcher, Bölüm 2 | TBMM’nin Açılması, TBMM'ye Karşı Tepkiler, Sevr Antlaşması, Seminer | Anlatım, Tartışma |
12 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 4-5; Zürcher, Bölüm 2 | Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(Doğu Cephesi, Güney Cephesi) | Anlatım, Tartışma |
13 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 5; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 5; Zürcher, Bölüm 2 | Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(I. İnönü Savaşı ve Sonuçları, II. İnönü Savaşı, Kütahya-Eskişehir Savaşları) | Anlatım, Tartışma |
14 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 7; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 6; Zürcher, Bölüm 2 | Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(Sakarya Meydan Savaşı. Ankara İtilafnamesi, Büyük Taarruz) | Anlatım, Tartışma |
15 | Barut, Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri Bölüm 8; Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Bölüm 7; Zürcher, Bölüm 2 | Kurtuluş Savaşı Dönemi ve Cepheler(Sakarya Meydan Savaşı. Ankara İtilafnamesi, Büyük Taarruz) | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Barut, M. (2008). Türk Devrimi ve Atatürk İlkeleri. İstanbul: DER Yayınları. |
Zürcher, E. J. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları. |
Eroğlu, H. (1982). Türk İnkılap Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
0 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
|
0 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
2 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
0 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
|
0 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
|
0 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
0 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 1 | 1 | 1 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 51 |
Total Workload of the Course Unit | 51 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |