Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EGY209 | FARKLI YAŞ GRUPLARINDA EGZERSİZ VE SPOR | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÖMÜR GÜLFIRAT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sağlıklı büyüme ve yaşlanmada egzersizin önemini aktarabilme ve her yaşa uygun egzersiz planı hazırlama ve uygulama sürecine yönelik hazırlık çalışmalarını yürütebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Tüm yaş dönemlerinde egzersiz ve sporun bu süreçlere olan etkisi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Beden Eğitimi ve Spor bilimleri alanıyla ilgili temel kavramları tanımlar . Beden Eğitimi ve Sporun tarihsel gelişimini anlatır. Türk Spor sisteminin, tarihsel gelişim sürecini özetler. Türk spor teşkilatının işleyiş yapısını açıklar Spor organizasyonlarına ait yarışma sistemlerinde yer alan fikstür planı hazırlama ve uygulama sürecine yönelik hazırlık çalışmalarını yürütür. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme, temel kavramlar | Anlatım, Soru Cevap |
2 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Gündelik yaşamda hareketlilik kavramı ve insan organizması üzerindeki etkileri | Anlatım, Soru Cevap |
3 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Çocuk ve yetişkin bireylerdeki, fizyolojik farklılıklar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem |
4 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Çocuk ve ileri yaş gruplarında fizyolojik ve motorik özellik gelişim dönemleri (Yaş ile birlikte düşüşe geçen fizyolojik değerler) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem |
5 | Konuya ilişkin makale araştırması | Genç bireylerde egzersiz programı tasarım değişkenleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Sunum Yapma |
6 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Yaşlı bireylerde egzersiz programı tasarım değişkenleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem |
7 | Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama | Kuvvet gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Farklı yaş gruplarında yer alan bireylere yönelik dayanıklılık gelişimi teorisinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem |
10 | Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama | Dayanıklılık gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar, çocuk ve gençlerde eğitsel oyunlar ve uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları |
11 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Farklı yaş gruplarında yer alan bireylere yönelik hız, çeviklik, çabukluk gelişimi teorisinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem |
12 | Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama | Hız, çeviklik, çabukluk gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar, çocuk ve gençlerde eğitsel oyunlar ve uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları |
13 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Farklı yaş gruplarında yer alan bireylere yönelik koordinasyon ve hareketlilik gelişimi teorisinin incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem |
14 | Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama | Koordinasyon ve hareketlilik gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar, çocuk ve gençlerde eğitsel oyunlar ve uygulamalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları |
15 | Konuya ilişkin kaynak tarama | Final sınavına yönelik genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
İnal Ali N. (2013) Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Basımevi, Ankara. |
Kale R. (2003) Beden Eğitimi ve Spor Bilimlerine Giriş. Nobel Yayıncılık, İstanbul. |
Mirzeoğlu, N. (2011). Spor Bilimlerine Giriş. Spor Yayınevi, Ankara. |
Graham G. , Hale S., Ann S. ve Parker M. (2007). Children Moving: A Reflective Approach to Teaching Physical Education. Mayfield Publishing, US. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
0 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
0 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
3 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |