TR EN

FARKLI YAŞ GRUPLARINDA EGZERSİZ VE SPOR PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EGY209 FARKLI YAŞ GRUPLARINDA EGZERSİZ VE SPOR 3 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖMÜR GÜLFIRAT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sağlıklı büyüme ve yaşlanmada egzersizin önemini aktarabilme ve her yaşa uygun egzersiz planı hazırlama ve uygulama sürecine yönelik hazırlık çalışmalarını yürütebilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Tüm yaş dönemlerinde egzersiz ve sporun bu süreçlere olan etkisi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Beden Eğitimi ve Spor bilimleri alanıyla ilgili temel kavramları tanımlar . Beden Eğitimi ve Sporun tarihsel gelişimini anlatır. Türk Spor sisteminin, tarihsel gelişim sürecini özetler. Türk spor teşkilatının işleyiş yapısını açıklar Spor organizasyonlarına ait yarışma sistemlerinde yer alan fikstür planı hazırlama ve uygulama sürecine yönelik hazırlık çalışmalarını yürütür.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuya ilişkin kaynak tarama Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme, temel kavramlar Anlatım, Soru Cevap
2 Konuya ilişkin kaynak tarama Gündelik yaşamda hareketlilik kavramı ve insan organizması üzerindeki etkileri Anlatım, Soru Cevap
3 Konuya ilişkin kaynak tarama Çocuk ve yetişkin bireylerdeki, fizyolojik farklılıklar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
4 Konuya ilişkin kaynak tarama Çocuk ve ileri yaş gruplarında fizyolojik ve motorik özellik gelişim dönemleri (Yaş ile birlikte düşüşe geçen fizyolojik değerler) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
5 Konuya ilişkin makale araştırması Genç bireylerde egzersiz programı tasarım değişkenleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Sunum Yapma
6 Konuya ilişkin kaynak tarama Yaşlı bireylerde egzersiz programı tasarım değişkenleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
7 Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama Kuvvet gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kaynak tarama Farklı yaş gruplarında yer alan bireylere yönelik dayanıklılık gelişimi teorisinin incelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
10 Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama Dayanıklılık gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar, çocuk ve gençlerde eğitsel oyunlar ve uygulamalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları
11 Konuya ilişkin kaynak tarama Farklı yaş gruplarında yer alan bireylere yönelik hız, çeviklik, çabukluk gelişimi teorisinin incelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
12 Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama Hız, çeviklik, çabukluk gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar, çocuk ve gençlerde eğitsel oyunlar ve uygulamalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları
13 Konuya ilişkin kaynak tarama Farklı yaş gruplarında yer alan bireylere yönelik koordinasyon ve hareketlilik gelişimi teorisinin incelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
14 Konuya ilişkin görsel ve yazılı kitap, makale, video tarama Koordinasyon ve hareketlilik gelişimine yönelik yetişkinlerde fiziksel uygulamalar, çocuk ve gençlerde eğitsel oyunlar ve uygulamalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem, Uygulama Çalışmaları
15 Konuya ilişkin kaynak tarama Final sınavına yönelik genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntem
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İnal Ali N. (2013) Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Basımevi, Ankara.
Kale R. (2003) Beden Eğitimi ve Spor Bilimlerine Giriş. Nobel Yayıncılık, İstanbul.
Mirzeoğlu, N. (2011). Spor Bilimlerine Giriş. Spor Yayınevi, Ankara.
Graham G. , Hale S., Ann S. ve Parker M. (2007). Children Moving: A Reflective Approach to Teaching Physical Education. Mayfield Publishing, US.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
4
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
3
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
0
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
0
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
1
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
2
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 2 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0