TR EN

SPORDA YETENEK SEÇİMİ VE YÖNLENDİRME PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EGY106 SPORDA YETENEK SEÇİMİ VE YÖNLENDİRME 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. ALİ KIZILET
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, yetenek seçimini belirlemek için kullanılan testleri uygulama, testlerden elde edilen verilerin sonuçlarını değerlendirme ve bireyleri uygun spor branşlarına yönlendirmek için yetenek seçimi yapabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Yetenek seçimi genel kavramları, yetenek seçimi ilkeleri, yetenek tipleri, yetenekli sporcuların özellikleri, yetenek seçimi için ön şartlar, sportif oyunlarda yetenek seçimi ve ilkeleri, yetenek seçimi metotları ve yetenek seçiminde kullanılan testler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sporda yetenek seçimi ile ilgili ilkeleri açıklar . Yetenekli sporcuların özelliklerini açıklar . Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçimini belirlemek için kullanılan testleri uygular . Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçiminde kullanılan testlerden elde edilen verileri inceler (examine) ve sonuçlarını değerlendirir . Yapısal ve psiko-sosyal özelliklerini göz önünde bulundurarak, çocukları ve gençleri uygun spor branşlarına yönlendirmek için yetenek seçimi yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sporsal yetenek kavramı, Yetenek arama ve seçme kavramlarının tanımı, farklılıkları Anlatım,soru- cevap,tartışma
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Yetenek seçimi ilkeleri Anlatım,soru- cevap,tartışma
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Yetenek türleri (kondisyonel ve koordinatif) ve özellikleri Anlatım,soru- cevap,tartışma
4 Konu ile ilgili dergi okuma Yetenek seçimi modelleri (farklı ülkelerinin ve araştırmacılarının modelleri) Anlatım,soru- cevap,tartışma
5 Konu ile ilgili makale okuma Yetenek eğitiminde birey ve kurumlara düşen görevler Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
6 Konu ile ilgili köşe yazısı okuma ve özeti Yetenekli sporcunun özellikleri (yetenek seçiminde dikkat edilmesi gerekenler) Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Yetenek seçiminde test seçme kriterleri ve veri elde etme yöntemleri Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Yetenek seçiminde kullanılan testlerin verilerinin hesaplanması ve raporlandırılması Anlatım,soru- cevap,tartışma
10 Köşe yazısı okuma ve özeti Eurofit test bataryası ve normları; esneklik, sürat dayanıklılık ve kuvvet özellikleri Anlatım,soru- cevap,tartışma
11 İlgili internet sitelerini inceleme Motor (güç, kuvvet, dayanıklılık vb.) becerilerinin testleri ve normları Anlatım,soru- cevap,tartışma
12 Ppt sunum hazırlama Koordinatif becerilerinin (koordinasyon, çeviklik, hareketlilik, denge vb.) becerilerinin testleri ve normları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
13 Ppt sunum hazırlama Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçim ilkeleri ve özgü testler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
14 Ppt sunum hazırlama Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçimi ve yönlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
15 Proje hazırlama Çocuklara ve gençlere yönelik yetenek seçimi ve spor branşlarına yönlendirme; proje hazırlama Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Oral, O., Savucu, Y. ve Bakan, K. (2006). Fiziksel Uygunluk ve Yetenek Seçimi, Ergun Yayınevi, İstanbul.
Kamar, A. (2008). Sporda Yetenek Seçimi ve Performans Testleri. Nobel Yayınevi, İstanbul.
Müniroğlu, R.S. ve Özen, G. (2017). Sporda Yetenek Seçimi ve Yönlendirme. Akademisyen Yayınevi, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
2
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
4
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
2
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
3
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
5
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
3
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
2
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
4
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 3 18
Ödev 4 4 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 59 0 177
Total Workload of the Course Unit 177
Workload (h) / 25.5 6,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0