TR EN

PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS HISTORY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY116 PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS HISTORY 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TEKMİL SEZEN GÖKSU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, beden eğitimi ve sporun tarihsel sürecini anlatabilecek ve beden eğitimi ve spor disiplini ile ilgili süreçlerin kültürler arası farklılıklara dayanan toplumsal etkilerini yorumlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Oyun, beden eğitimi ve spor kavramları, farklı toplumlarda hareket ve kültür, 19. yüzyıl modern sporlar ve toplumsal etkileri, Antik Olimpiyatlar ve Modern Olimpiyat Oyunları ve Türkiye’de sporun tarihi gelişimi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Beden eğitimi, spor ve oyun kavramlarını açıklar ve bu kavramları yerine hareket kültürü ile bağlantısını kurarak tartışır.
Eski uygarlıkların hareket kültürünü anlatır (tell) ve aralarındaki farkları yorumlar.
Toplumsal özelliklerin ve toplumsal farklılıkların, geleneksel ve modern sporların gelişim süreci ile olan ilişkisini açıklar.
Antik ve Modern Olimpiyat Oyunlarının özelliklerini ve gelişim sürecini anlatır.
Beden eğitimi ve spor disiplini ile ilgili süreçlerin toplumsal etkilerini açıklar ve yorumlar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Oyun, beden eğitimi ve spor kavramları. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
2 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma İlk çağlarda hareket kavramı. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama Sümer, Mısır, Hitit, Asur ve Babil uygarlıklarında hareket kültürü. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
4 Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma Türk ve İran (Pers) uygarlıklarında hareket kültürü. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü özeti çıkarma Çin ve Hint uygarlıklarında hareket kültürü. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Antik Roma dönemi. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
7 Görsel ve yazılı literatür tarama Antik Yunan dönemi ve Antik olimpiyat oyunları. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Ortaçağ hareket ve spor kültürü Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama 19. yüzyıl modern sporlar dönemi. Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi
11 Sunum hazırlama Modern Olimpiyat Oyunları/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 Sunum hazırlama Türkiye'de modern sporlar dönemi/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 Sunum hazırlama Modern sporların toplumsal boyutları/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
14 Sunum hazırlama Futbol ve kültürü/ Öğrenci Sunumları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
15 PPT Sunum, Video Yarıyıl sonu sınav hazırlığı. Anlatım ve Tekrar Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İnal, A.N. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Yayın, Ankara.
Güven, Ö. (1999). Türklerde Spor Kültürü. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı, Ankara.
İşler, H. (2013). Türk Spor Tarihi. Turna Yayıncılık, Ankara.
Çakır, V.O. (2014). Sporun Sosyolojik Temelleri. Spor Yayınevi, Ankara.
Arscott, D. (2014). Olympics and İnteresting History. Akılçelen kitaplar yayınevi, İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
5
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
2
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
2
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
3
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
4
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
2
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
3
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 3 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0