Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY307 | MEASUREMENT AND EVALUATION OF SPORT PERFORMANCE | 6 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, motorik özellikleri ve sportif beceriyi ölçmek için kullanılan performans testlerini uygulama ve testler sonucunda elde edilen verileri yorumlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; sportif performansa ilişkin temel kavramlar, aerobik uygunluk testleri, anaerobik uygunluk testleri, kassal kuvvet testleri, vücut kompozisyonu testleri, esneklik testleri, çeviklik testleri, hız testleri, denge testleri, reaksiyon zamanı testleri, beceri testleri, test sonuçlarının değerlendirilmesi, sportif performans testleri, sonuçları etkileyen faktörler ve testin durdurulması gerektiren durumlar bireysel ve takım sporlarında uygulanan performans testleri, branşlara özgü test protokolleri, testin güvenilirliği ve geçerliliği konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sportif performansa ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Bireysel ve takım sporlarında sportif performansı belirlemek için uygulanan testlerin ölçüm protokollerini açıklar. |
Motorik özellikleri ve sportif beceriyi ölçmek için kullanılan performans testlerini uygular |
Sportif performans testleri sonucunda elde edilen verileri yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sportif performansa ilişkin temel kavramlar | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Sportif performansının ölçülmesinde test seçme prensipleri (testlerin geçerliliği ve güvenirliği) | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
3 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Vücut kompozisyonu (yağ yüzdesi, kas kütlesi, beden yoğunluğu) ölçüm yöntemleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
4 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Antropometrik ölçümlerin (beden uzunlukları) ölçüm yöntemleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
5 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Antropometrik ölçümlerin (çap ve çevre) ölçüm yöntemleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
6 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Performans değerlerinin istatistiksel analizi (veri ve verilerinin tanımlayıcı bilgileri, etki büyüklüğü) | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
7 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Sportif performansını ölçen testleri üzerinde norm (standart)belirleme yöntemleri ve rapor hazırlama | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Güç testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
10 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Kuvvet testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
11 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Dayanıklılık testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
12 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | Çekiklik ve koordinasyon testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması |
13 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Esneklik testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
14 | Video izleme, ilgili kitap bölümü okuma | Hız (reaksiyon zamanı, tepki süresi) testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
15 | İlgili kitap bölümü okuma | Branşa özgü test seçme, uygulama ve değerlendirme çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Günay, M., Tamer, K., Cicioğlu, İ., Şıktar, E. (2018). Spor Fizyolojisi Ve Performans Ölçüm Testleri. Gazi Kitapevi, Ankara |
Kamar, A. (2008). Sporda Yetenek Beceri Ve Performans Testleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara |
Morrow, J.R., Jackson, A.W. , Disch, J.G. ve Moon, D.P. (2005). Measurement And Evaluation In Human Performance. Human Kinetics, US. |
Bine Performance, http://www.bienperformance.com/hizmetlerimiz/performans-olcme-ve-degerlendirme |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
4 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
4 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |