TR EN

MEASUREMENT AND EVALUATION OF SPORT PERFORMANCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY307 MEASUREMENT AND EVALUATION OF SPORT PERFORMANCE 6 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, motorik özellikleri ve sportif beceriyi ölçmek için kullanılan performans testlerini uygulama ve testler sonucunda elde edilen verileri yorumlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; sportif performansa ilişkin temel kavramlar, aerobik uygunluk testleri, anaerobik uygunluk testleri, kassal kuvvet testleri, vücut kompozisyonu testleri, esneklik testleri, çeviklik testleri, hız testleri, denge testleri, reaksiyon zamanı testleri, beceri testleri, test sonuçlarının değerlendirilmesi, sportif performans testleri, sonuçları etkileyen faktörler ve testin durdurulması gerektiren durumlar bireysel ve takım sporlarında uygulanan performans testleri, branşlara özgü test protokolleri, testin güvenilirliği ve geçerliliği konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sportif performansa ilişkin temel kavramları tanımlar.
Bireysel ve takım sporlarında sportif performansı belirlemek için uygulanan testlerin ölçüm protokollerini açıklar.
Motorik özellikleri ve sportif beceriyi ölçmek için kullanılan performans testlerini uygular
Sportif performans testleri sonucunda elde edilen verileri yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sportif performansa ilişkin temel kavramlar Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Literatür taraması ve sunum hazırlama Sportif performansının ölçülmesinde test seçme prensipleri (testlerin geçerliliği ve güvenirliği) Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
3 Literatür taraması ve sunum hazırlama Vücut kompozisyonu (yağ yüzdesi, kas kütlesi, beden yoğunluğu) ölçüm yöntemleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
4 Literatür taraması ve sunum hazırlama Antropometrik ölçümlerin (beden uzunlukları) ölçüm yöntemleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
5 Literatür taraması ve sunum hazırlama Antropometrik ölçümlerin (çap ve çevre) ölçüm yöntemleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
6 Literatür taraması ve sunum hazırlama Performans değerlerinin istatistiksel analizi (veri ve verilerinin tanımlayıcı bilgileri, etki büyüklüğü) Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
7 Literatür taraması ve sunum hazırlama Sportif performansını ölçen testleri üzerinde norm (standart)belirleme yöntemleri ve rapor hazırlama Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması ve sunum hazırlama Güç testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
10 Literatür taraması ve sunum hazırlama Kuvvet testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
11 Literatür taraması ve sunum hazırlama Dayanıklılık testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
12 Literatür taraması ve sunum hazırlama Çekiklik ve koordinasyon testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi ve grup çalışması
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama Esneklik testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
14 Video izleme, ilgili kitap bölümü okuma Hız (reaksiyon zamanı, tepki süresi) testleri, değerlendirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
15 İlgili kitap bölümü okuma Branşa özgü test seçme, uygulama ve değerlendirme çalışmaları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Günay, M., Tamer, K., Cicioğlu, İ., Şıktar, E. (2018). Spor Fizyolojisi Ve Performans Ölçüm Testleri. Gazi Kitapevi, Ankara
Kamar, A. (2008). Sporda Yetenek Beceri Ve Performans Testleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
Morrow, J.R., Jackson, A.W. , Disch, J.G. ve Moon, D.P. (2005). Measurement And Evaluation In Human Performance. Human Kinetics, US.
Bine Performance, http://www.bienperformance.com/hizmetlerimiz/performans-olcme-ve-degerlendirme

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
5
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
5
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
4
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
4
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
4
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
4
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
5
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0