Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY121 | FITNESS | 2 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, fitness egzersiz hareketlerini gerekli ekipmanları kullanarak, tekniğe uygun bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, fitness’e özgü kavram ve tanımlar, Fitness egzersiz yöntemleri ve ilgili hareketler, Fitness ekipmanları, Fitness ve ergonomi, Biomekanik ve uygulamalı hareket analizi, Bar tutuş şekilleri ve spot teknikleri, Postür analizi, Olimpik kaldırış teknikleri, Kardiovasküler egzersizlerde vücudun konumlandırılması, Fitness egzersizlerinde nefes teknikleri ve uygulama konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fitness ile ilgili kavramları tanımlar. |
Egzersiz çeşitlerine göre uygun malzeme seçimini açıklar . |
3.Fitness’e ait malzeme ve ekipmanları kullanır . |
Temel fitness hareketlerini doğru teknikle uygular . |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı literatür tarama | Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme. Fitness ve fitness ile ilişkili temel kavramların incelenmesi | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
2 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Hareket sisteminin aktif ve pasif elemanları ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
3 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Vücut bölgelerinin ayrı ayrı incelenmesi ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
4 | Konu ile ilgili makale, kitap okuma | Temel anatomik terimler ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
5 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Anatomik düzlemler ve eksenler ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
6 | Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama | İskelet kasının yapısı ile çeşitli fitness egzersizlerini incelemesi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
7 | Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama | Vize sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | İskelet kasının kasılabilir bileşenlerinin (sarkomer) incelenmesi ile çeşitli fitness egzersizlerinin analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
10 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | İskelet kasının kas adaptasyonları ve kasılma türleri ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
11 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | Enerji sistemleri; Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri ile fitness egzersizlerini inceleme ve uygulama | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
12 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | Fitness ekipmanlarını tanıma ve ilgili fitness hareketlerinin uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
13 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | Bar kavrama ve tutuş şekilleri ile fitness kuvvet çalışmalarında vücut konumu analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
14 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | Spot (destek) tekniği ile fitness hareket uygulamaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
15 | Yazılı literatür tarama | Final sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
Powers, S.K. ve Dodd, S.L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Kluver, W.(2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S. |
Gregory, H.G. ve Travis, T.N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
2 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
1 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
0 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |