Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY113 | ATHLETICS | 1 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SEYİT AHMET KETEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, atletizm branşına ait temel teknikleri uygulayabilecek becerileri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; atletizm branşına özgü terimlerin tanımı, tarihsel gelişim süreci, atletizm yarışma kuralları, kısa, orta, uzun mesafe koşuları, atmalar ve atlamalar konuları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Atletizm branşı ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Atletizm branşının tarihsel gelişim sürecini özetler. |
Atletizm branşına ait saha ölçülerini açıklar. |
Atletizm branşına ile ilgili yarışma kurallarını açıklar ve uygular. |
Atletizm branşına ait temel teknik becerileri uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verme ve Atletizm’in tarihçesi | Anlatım soru-cevap yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Atletizmin temel özellikleri, atletizmin sınıflandırılması ve atletizm branşlarına ait saha ölçüleri | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
3 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve video izleme | Orta ve uzun mesafe koşuları ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Sürat koşuları, koşu dirilleri ve Sprint temel form ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
5 | Video izleme | Koşu çıkışının temel formlarının uygulamalı çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
6 | Video izleme | Bayrak koşuları ve bayrak değişimlerinin anlatımı ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar |
7 | Video izleme | Yüksek atlama ve teknikleri Ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme | Ara sınav hazırlık çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışmalar |
10 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Geçmiş olimpiyat oyunlarındaki atletizm müsabakalarının incelenmesi | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
11 | Video izleme | Uzun atlama ve teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
12 | Video izleme | Üç adım atlama temel kuralları, tekniği ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve bireysel çalışma |
13 | Video izleme | Çekiç atma ve disk atma temel formları ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve bireysel çalışma |
14 | Video izleme | Gülle atma ve cirit atma temel formları ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve bireysel çalışma |
15 | Video izleme ve yorumlama | Final sınavına hazırlık çalışmaları | Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi, bireysel ve grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Demirci, A. (2007). Atletizm öğretimi: koşular. Ankara: Nobel. |
Demir, M. (2008). Atletizm -Koşular, Atlamalar, Atmalar. Nobel Akademik, İstanbul. |
Anderson, M.K. , Parr, G.P. ve Hall, S.J. (2012). Foundations of Athletic Training: Prevention, Assessment, and Management, 5th Edition. LWW, US. |
Hillman, S.K. (2012). Core Concepts in Athletic Training and Therapy With Web Resource (Athletic Training Education). Human Kinetics, US. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
|
||||||
2 |
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
|
||||||
2 |
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
|
||||||
3 |
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
|
||||||
4 |
Prepares exercise plans for different disability groups
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
|
||||||
2 |
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
|
||||||
2 |
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
|
||||||
2 |
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |