TR EN

BASIC ANATOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BSY123 BASIC ANATOMY 1 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. TANER ATASOY
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. FEHMİ TUNCEL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, insan vücudunu oluşturan sistemleri, hareket sistemi ile ilgili temel kavramları ve başlıca anatomik refarans noktalarını açıklayabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Vücut organizasyonu, hücreler ve dokular, örtü sistemi, deri, solunum sistemi, sindirim sistemi, dolaşım sistemi, idrar boşaltım sistemi, iskelet sistemi, endokrin sistemi, kemik dokusu ve kemikler, kas dokusu, kaslar ve düzlem hareketleri, üst extiremite ve alt extremite kasları, solunum kasları ve karın kasları, eklem dokusu, ve eklem hareketleri, kasların rolleri, kasılma çeşitleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Anatomiye ilişkin genel kavramları ve terimleri tanımlar.
Kas-iskelet sistemi hareketlerini anatomik terimlerle açıklar.
İnsan vücudunu oluşturan sistemleri.
Hareket sistemine ilişkin; eksen, düzlem, kemik, eklem, ligament, kas ve başlıca anatomik referans noktalarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin tanıtımı, Vücut Organizasyonu Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili makale okuma Hücreler ve Dokular Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 Literatür tarama ve sunum hazırlama Endokrin Sistemi Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması
4 Literatür tarama ve sunum hazırlama Solunum Sistemi Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması
5 Literatür tarama ve sunum hazırlama Sindirim Sistemi Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması
6 Literatür tarama ve sunum hazırlama Dolaşım Sistemi Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması
7 Literatür tarama ve sunum hazırlama İdrar Boşaltım Sistemi Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama ve sunum hazırlama İskelet Sistemi Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması
10 Konuyla ilgili makale okuma Örtü Sistemi, Deri Anlatım ve soru cevap yöntemi
11 Görsel ve yazılı kaynak tarama Kemik Dokusu ve Kemikler Anlatım ve soru cevap yöntemi
12 Görsel ve yazılı kaynak tarama Kas Dokusu, Kaslar ve Düzlem hareketleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Üst Extiremite ve Alt Extremite kasları, Solunum Kasları ve Karın Kasları Anlatım ve soru cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eklem Dokusu, ve Eklem hareketleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kasların Rolleri, Kasılma Çesitleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mirel, A.H. ve Koşar, Ş.N. (2006). İnsan Anatomisi Ve Kineziyolojisi. Nobel Yayın, Ankara
Behnke, A. ve Robert S. (2001). Kinetic Anatomy. Champaign, Human Kinetics. USA
Kanbir, O. (2007). İnsan Anatomisi: Hareket Sistemi. Ekin Kitapevi Yayınları, Bursa
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your illustrated guide to muscles at work. Champaign. Human Kinetics, USA

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines concepts related to exercise and sports science profession in disabled people.
2
Explains the theories of exercise and sports science for the disabled.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses the suitability of preparing exercise programs for disabled individuals with the theoretical knowledge she has acquired in the field of exercise and sports sciences and uses this knowledge in practice environments

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examines existing scientific studies on disabled individuals in the field of exercise and sports sciences using scientific research methods and techniques and analyzes data and results for current practices.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It provides basic guidance on issues related to improving healthy living, physical fitness, performance and conditioning characteristics for disabled individuals.
2
It selects the appropriate exercise method for different disability types and groups and organizes an exercise program taking these differences into account.
3
It carries out measurement activities for disabled individuals in order to determine motor development, sports performance and condition characteristics, uses the equipment, technology and software needed in these activities and analyzes the evaluation results.
4
Prepares exercise plans for different disability groups

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes initiative and develops solutions to possible problems in field-related applications, both collaboratively and individually, independently

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Realizes the importance of professional development by following scientific, technological and current developments regarding exercise and sports science applications.
2
Demonstrates behavior towards being open to change and the necessity of lifelong learning.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expresses the knowledge and ideas she has acquired about the field in written and oral form in a fluent and understandable manner.
2
Demonstrates communication and social competence skills at a level that enables cooperation with national or international institutions in applications related to the field.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the existing historical and theoretical knowledge of the field; Recognizes problems related to exercise practices for disabled individuals and solves these problems based on ethical values.
2
By using personality traits with social skills required by the profession; organizes projects, organizations and studies with sustainable social content specific to its field

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0