Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY223 | NEW MEDIA APPROACHES IN SPORTS | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, yeni medya alanında çeşitli konulardaki güncel araştırmaları incelenme, Dünyada ve Türkiye’deki spor organizasyonlarını analiz etme ve değerlendirme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; yeni medya kavramına giriş, yeni medyanın temel özellikleri, yeni medya teknolojileri ve dijital spor ilişkisi, E-spor ekosistemi, ve disiplinlerarası bir kavram olarak e-sporun örnek olayları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yeni medya kavramını tanımlar. |
Yeni medya teknolojileri ve dijital spor ilişkisini açıklar. |
Geleneksel medya ve yeni medya arasındaki farkları karşılaştırır. |
Yeni medya ile ilgili örnek olayları analiz eder. |
Disiplinlerarası bir kavram olarak e-spor ve örnek olayları değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Yeni medya kavramına giriş | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Konu ile ilgili makale okuma | Yeni medyanın temel özellikleri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Yeni medya teknolojileri ve spor ilişkisi | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Konu ile ilgili video izleme | Yeni medya teknolojileri ve spor ilişkisi kapsamında dijital sporlar | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konu ile ilgili köşe yazısı okuma | Yeni medya teknolojileri ve dijital spor ilişkisi | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Konu ile ilgili makale okuma | Medyada spor servisleri ve yeni medya | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Literatür taraması | E-spor kavramı | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | E-spor ekosistemi | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | E-spor oyun türleri, ulusal ve uluslararası e-spor organizasyonları-1 | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | E-spor oyun türleri, ulusal ve uluslararası e-spor organizasyonları-2 | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Literatür taraması ve sunum hazırlama | E-spor oyun türleri, ulusal ve uluslararası e-spor organizasyonları-3 | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Öğrenci ödev sunumları ve seçme örnekler | Dünyada e-spor | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, grup çalışmaları |
14 | Öğrenci ödev sunumları ve seçme örnekler | Türkiye'de e-spor | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, grup çalışmaları |
15 | Öğrenci ödev sunumları ve seçme örnekler | Disiplinlerarası bir kavram olarak e-spor ve örnek olaylar | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Billings, A.C., Hardin, M. ve Brown, N.A. (2014). Routledge Handbook of Sport and New Media. Routledge Handbooks Online. |
Aydoğan, F. (2019).Endüstri 4.0 ve Dijital Medya. Der Yayınları. İstanbul. |
Sanderson, J. (2022). Sport, Social Media, and Digital Technology: Sociological Approaches. Research in the Sociology of Sport Book 15. |
Hülür, A.B. ve Deniz A.Ç. (2016). Yeni Medya ve Toplum. Literatürk Academia Yayınları. Konya. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of sports management science.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
|
2 | |||||
2 |
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
|
3 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 37 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |