TR EN

PHYSICAL STRUCTURE AND EQUIPMENT STANDARDS IN SPORTS FACILITIES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY423 PHYSICAL STRUCTURE AND EQUIPMENT STANDARDS IN SPORTS FACILITIES 7 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SELİM ÇELEBİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, spor tesisi yöneticiliğinde spor tesislerinde yapı standartları, sürdürülebilir çevre anlayışı ve spor alanları mühendisliği ile ilgili bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; tanım ve kavramlar, kapalı-açık ve outdoor spor tesisleri, spor alanları seçiminde lokasyon, ulaşım, konaklama ve demografik yapının önemi, bireysel ve takım sporlarının branş örnekleri ve farklılıkları, sürdürülebilir çevre anlayışı ve spor alanları mühendisliği, ekonomi ve spor yatırımlarında yetki ve uygulamalarını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Spor alanları seçiminde lokasyon, ulaşım, konaklama ve demografik yapının önemini açıklar.
Açık ve kapalı spor salonları ve yapı standartlarını açıklar.
Bireysel ve takım sporlarının branş örnekleri ve farklılıklarını açıklar.
Sürdürülebilir çevre anlayışı ve spor alanları mühendisliğini inceler.
Ekonomi yatırımları içerisinde spor yatırım örneklerini inceler ve tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanım ve kavramlar, Kapalı, açık ve outdoor spor tesisleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Literatür taraması Elit performans spor alanları, Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 İlgili kitap bölümü okuma Rekreatif spor alanları Standart ve önemi, Tarihi gelişimi ve değişimi Anlatım ve soru cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili makale özeti çıkarma Spor alanları seçiminde lokasyon, ulaşım, konaklama ve demografik yapının önemi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi
5 Literatür taraması Spor tesisleri ile spor kompleksleri arasındaki farkları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri
6 Konuyla ilgili makale özeti çıkarma Spor alanlarını destekleyen yan hizmet ve birimler Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Spor komplekslerinde nizami alan ve antrenman alanları, Işıklandırma, havalandırma ve altyapı Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili makale özeti çıkarma Açık ve kapalı spor salonları ve yapı standartları, Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Spor tesislerinde ‘’Neufert’’ yapı standartları, Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri
11 Literatür tarama Bireysel ve takım sporlarının branş örnekleri ve farklılıkları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Rekreatif spor alanları arz-talep ilişkisi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Branşa özel donanımlar Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi
14 Mevcut Sosyal sorumluluk projelerinin incelenmesi Sürdürülebilir çevre anlayışı ve spor alanları mühendisliği Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi
15 Literatür taraması Ekonomi ve spor yatırımlarında yetki ve uygulama Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aksoy, Y. (2020). Spor Tesislerinde Çağdaş İşletmecilik Anlayışı ve Uygulamaları. Akademisyen Kitabevi, Ankara
İç, O. , Pala, A. (2011). Spor Tesisleri ve Malzeme Bilgisi. MEB Yayınları, Ankara.
Katırcı, H. (2012). Spor Tesis İşletmesi ve Saha Malzeme Bilgisi. Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
2
2
Student will be able to describe the theories of sports management science.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
4
2
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
5
2
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
5
3
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
4
4
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
3
2
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
2
2
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
3
3
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0