Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY121 | FITNESS | 1 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ-Öğr.Gör. MUHAMMED MÜCAHİT ÖZGÜÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, fitness egzersiz hareketlerini gerekli ekipmanları kullanarak, tekniğe uygun bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, fitness’e özgü kavram ve tanımlar, Fitness egzersiz yöntemleri ve ilgili hareketler, Fitness ekipmanları, Fitness ve ergonomi, Biomekanik ve uygulamalı hareket analizi, Bar tutuş şekilleri ve spot teknikleri, Postür analizi, Olimpik kaldırış teknikleri, Kardiovasküler egzersizlerde vücudun konumlandırılması, Fitness egzersizlerinde nefes teknikleri ve uygulama konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fitness ile ilgili kavramları tanımlar. |
Egzersiz çeşitlerine göre uygun malzeme seçimini açıklar . |
3.Fitness’e ait malzeme ve ekipmanları kullanır . |
Temel fitness hareketlerini doğru teknikle uygular . |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı literatür tarama | Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme. Fitness ve fitness ile ilişkili temel kavramların incelenmesi | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
2 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Hareket sisteminin aktif ve pasif elemanları ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
3 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Vücut bölgelerinin ayrı ayrı incelenmesi ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
4 | Konu ile ilgili makale, kitap okuma | Temel anatomik terimler ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
5 | Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme | Anatomik düzlemler ve eksenler ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
6 | Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama | İskelet kasının yapısı ile çeşitli fitness egzersizlerini incelemesi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
7 | Yazılı literatür tarama ve video izleme, yorumlama | Vize sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | İskelet kasının kasılabilir bileşenlerinin (sarkomer) incelenmesi ile çeşitli fitness egzersizlerinin analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
10 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | İskelet kasının kas adaptasyonları ve kasılma türleri ile fitness hareket analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
11 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | Enerji sistemleri; Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri ile fitness egzersizlerini inceleme ve uygulama | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
12 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | Fitness ekipmanlarını tanıma ve ilgili fitness hareketlerinin uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
13 | Yazılı literatür tarama ve Video izleme, yorumlama | Bar kavrama ve tutuş şekilleri ile fitness kuvvet çalışmalarında vücut konumu analizi ve uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları |
14 | Konu ile ilgili video izleme, yorumlama | Spot (destek) tekniği ile fitness hareket uygulamaları | Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar |
15 | Yazılı literatür tarama | Final sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
Powers, S.K. ve Dodd, S.L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Kluver, W.(2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S. |
Gregory, H.G. ve Travis, T.N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of sports management science.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
|
1 | |||||
3 |
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
|
0 | |||||
4 |
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
|
1 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |