Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
THY220 | NEWS LANGUAGE, DICTION AND INTERVIEW TECHNIQUES | 4 | 4 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrencilere kurallara uygun akıcı ve anlaşılır metin okuma yöntemlerinin kavranması ve haber metinlerinde ekran önü uygulama çalışmalarına dair temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriğini; etkili ve güzel konuşma, doğru nefes alma, seslendirme ve sunma teknikleri oluşturmaktadır. Öğrenciler derste sözlü anlatılan konuları dersin öğretim elemanı ile birebir uygularlar. Uygulamalar bazı haftalarda iki kişilik gruplarla yapılarak öğrencilerin birbirlerinin hatalarını gözlemlemesi sağlanır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Verilen bir metni okurken uygun ses ve nefes tekniklerini kullanır. |
Konuşma dilinde yapılan hataları diksiyon kuralları çerçevesinde ayırt eder. |
Beden dili ve diksiyon kurallarına uyarak televizyon programlarını sunar. |
Konuşma dili kuralları çerçevesinde metin okumalarını, mikrofonu etkin bir şekilde kullanarak uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin içerik ve yönteminin anlatılması; derse giriş. | Sözlü Anlatım |
2 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Diksiyon çalışmaları: nefes kontrolü, diyafram nefes çalışmaları. | Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrencilere birebir uygulamalı nefes teknikleri anlatıldı. |
3 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Diksiyon çalışmaları: Ses eğitimi. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
4 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Diksiyon çalışmaları: Doğru sesletim. | Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrencilerle birebir doğru harfin söylenişi çalışması yapıldı. |
5 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Akıcı ve anlaşılır konuşma. | Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrenicilere metin dağıtıldı ve iki kişilik gruplar halinde birbirlerine okumaları istendi. Dinleyen öğrenciler yanlışları not etti. |
6 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Konuşma dili kuralları. | Sözlü Anlatım |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Beden dilinin önemi, jest, mimik ve davranışlar. | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Diksiyon çalışmaları: süre, tonlama, ezgi, vurgu. | Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrenicilere metin dağıtıldı ve iki kişilik gruplar halinde birbirlerine okumaları istendi. Dinleyen öğrenciler yanlışları not etti. |
10 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve video izleme | Televizyon ve radyoda dil kullanım ve seslendirme hataları. | Sözlü Anlatım ve Görsel Sunum |
11 | Haber izleme | Mikrofonun ve kameranın doğru ve etkin kullanımı. | Sözlü Anlatım ve Uygulama: Öğrenciler stüdyoda kamera önünde mikrofon kullanımını deneyimledi. |
12 | Video izleme | Perfore uygulamaları | Sözlü Anlatım ve Uygulama |
13 | Haber izleme | Prompterdan haber metinlerini okuma uygulamaları. | Uygulama: Öğrenciler stüdyoda bireysel olarak prompterdan metin okudular. |
14 | Haber izleme | Prompterdan haber metinlerini okuma uygulamaları. | Uygulama: Öğrenciler stüdyoda bireysel olarak prompterdan metin okudular. |
15 | Haber izleme | Prompterdan haber metinlerini okuma uygulamaları. | Uygulama: Öğrenciler stüdyoda bireysel olarak prompterdan metin okudular. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Er, S. (2009). Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon, İstanbul: Hayat Yayınları. |
Gürzap, C. (2006). Söz Söyleme ve Diksiyon,İstanbul: Remzi Kitabevi. |
Taylor, R. (2015). Media Interview Techniques: A Complete Guide to Media Training, Kogan Page, London, 2015. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
0 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
0 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
0 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
0 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
2 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
4 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
5 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
4 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
3 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |