Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
THY329 | CAMERA AND SHOOTING TECHNIQUES | 5 | 4 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi FERHAT ZENGİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; kamera çekim teknikleri hakkında temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; program türlerine göre temel kamera hareketleri, kompozisyon kuralları ve çekim tekniklerinin farklılığı oluşturmaktadır. Ayrıca derste anlatılan kamera ve çekim teknikleri kuralları bireysel ya da grup olarak verilen ödevlerle pekiştirilir. Grup ödevler en fazla üç kişi ile sınırlandırılır. Öğrenciler her bir dersin ya da proje ödevinin yapım sürecinde farklı bir pozisyonunda yer alır; bu sayede bir yapım sürecine çok yönlü hakim olur. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kamera tarihi, teknolojisi ve kameralar arasındaki temel farkları tanımlar. |
Kamera kullanım teknikleri, kompozisyon, lens ve ışık becerilerini kullanır. |
Kamera, ışık ve sahne arasındaki bağlantı ve bunların yönetim bilgisini uygular. |
Prodüksiyon aşamasına dair bilgilerini kullanarak çekim yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, ders ve dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi. Derse giriş. | Anlatım |
2 | Kitap Okuma | Görüntünün oluşumu ve kamera teknolojisinin kısa tarihi. Kamera türleri, son dönemde kullanılan dijital kameralar. Dijital kameraların özellikleri. Kamera kullanımı ve ayarlarına giriş. | Anlatım-Uygulama |
3 | Kitap Okuma | Kameraların görüntü çekim formatları ve video çekiminde kullanılan teknik ayarların uygulamalı gösterimi. | Anlatım-Uygulama |
4 | Kitap Okuma | Görüntü dilinde kompozisyon. Çekim ölçekleri, çerçeve, çerçeveleme ve çerçeveleme teknikleri. Çerçevelemede etkin olan öğeler. | Anlatım-Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
5 | Kitap Okuma | Kamera açıları ve uygulama yöntemleri. Video çekiminde ışık ve ışığın estetik kullanımı. Sahne çekim uygulaması | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
6 | Kitap Okuma | Kamera ayakları (tripod) ve diğer kamera destekleyiciler. Video çekiminde ışık ve ışığın estetik kullanımı. Sahne çekim uygulaması | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
7 | Kitap Okuma | Uygulamaların izlenmesi ve genel değerlendirme. | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Kamera hareketleri ve uygulama yöntemleri. Uygulama Planlaması-Ödev Dağılımları | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
10 | Öğrenci ödev hazırlama | Kamerada lens kullanımları. Video çekiminde sesin doğru kaydedilmesi ve ses kaydedici aygıtların tanıtılması. | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
11 | Kitap Okuma | Uygulama | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
12 | Kitap Okuma | Uygulama | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
13 | Kitap Okuma | Uygulamaların izlenmesi ve genel değerlendirme. | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
14 | Öğrenci ödev hazırlama | Uygulamaların izlenmesi ve genel değerlendirme. | Öğrenci uygulamalarının incelenmesi |
15 | Öğrenci ödev hazırlama | FİNAL | Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Vardar. B. (2000). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım |
Arjon. D. (1995) Film Dilinin Grameri 1. (Yalçın Demir, Nazlı Bayram, çev.) İstanbul : Kavram Yayınları |
Arjon. D. (1995) Film Dilinin Grameri 2. (Yalçın Demir, Nazlı Bayram, çev.)İstanbul: Kavram Yayınları |
Arjon. D. (1995) Film Dilinin Grameri 3. (Yalçın Demir, Nazlı Bayram, çev) İstanbul: Kavram Yayınları |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 100 | ||
TOPLAM | 1 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
0 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
0 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
0 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
5 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
5 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
5 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
3 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
4 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 7 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |