TR EN

CRITICAL APPROACHES IN TELEVISION JOURNALISM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY320 CRITICAL APPROACHES IN TELEVISION JOURNALISM 6 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilere ana akım medyada haber üretim süreçlerini, haber metinlerinde egemen söylemin yeniden üretimini eleştirel teoriyle analiz edebilecekleri temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; haber kavramının tarihsel gelişimi, haberin anlatı yapısı, farklı kuramsal yaklaşımlarla haber çözümlemeleri ve haberde temsil sorunu gibi konular oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Haber üretim süreçlerinin eleştirel analizini yapar.
Farklı eleştirel yaklaşımları kullanarak bir anlatı olarak inşa edilen haberin tüm süreçlerini ayırt eder.
Haber ve haber programlarının dilini çözümleyerek üretilen egemen ideolojiyi tartışır.
Televizyon haberciliğine ilişkin farklı kuramsal yaklaşımları ayırt eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş Anlatım, Soru Cevap Yöntemi
2 Kitap Okuma Haber kavramına tarihsel yaklaşım Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 Kitap Okuma Bir Anlatı Olarak Haber ve Haber Anlatısının Yapısı Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Kitap Okuma Haber ve Haber Programlarında İdeoloji ve Gerçeklik Kavramı Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Kitap Okuma Eleştirel Ekonomi Politik Açıdan Televizyon Haberleri Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
6 Kitap Okuma Haberlerin Toplumsal Üretimi Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
7 Kitap Okuma Haber Çözümlemelerinde Eleştirel Yaklaşımlar Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Genel tekrar Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 Kitap Okuma Haberin Eleştirel Söylem Çözümlemesi Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
11 Kitap Okuma Haberin Söylemsel Manipülasyon Çözümlemesi Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
12 Kitap Okuma Haberin Retorik Çözümlemesi Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
13 Kitap Okuma Haberin İdeolojik Olarak Çerçevelenmesi Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
14 Kitap Okuma Haberde Temsil Sorunu Anlatım, Soru Cevap Tartışma Yöntemi
15 Kitap Okuma Genel tekrar Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Chomsky, N. (2002). Media Control: The Spectacular Achievements of Propaganda. New York: Seven Stories Press.
Modleski, T (2016). Eğlence İncelemeleri: Kitle Kültürüne Eleştirisel Yaklaşımlar. İstanbul: Metis Yayınları.
Binark, M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı: Kuramsal Yaklaşımlar Ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
4
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
3
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
4
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
3
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
0
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
3
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
0
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 7 49
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 7 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0