Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
THY415 | COMMUNICATION LAW AND INTELLECTUAL RIGHTS | 7 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencilere temel özgürlüklerini, hak ve sorumluluklarını öğreneceği bilgiler kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; temel hukuk kavramları, basın özgürlüğü kavramı, ulusal ve uluslararası metinlerde basın özgürlüğü Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları çerçevesinde basın özgürlüğünün unsurları ve sınırları, iç hukukta yer alan düzenlemeler ve uygulamalar oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İletişim hukukunun temel kavram ve terimleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Basın özgürlüğü kavramına ilişkin yasal metinleri yorumlar. |
Basın özgürlüğünün unsurlarını ve meşru sınırlarını tartışır. |
İletişim teknolojilerindeki gelişmelerin beraberinde getirdiği yeni yasal düzenlemelerin etkinliğini tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Temel Hukuk Kavramları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuması | Basın ve basın özgürlüğü kavramları, Uluslararası bildirilerde basın özgürlüğü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuması | AİHM kararları çerçevesinde basın özgürlüğünün unsurları ve sınırları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuması | Haber, bilgi ve düşünceleri öğrenme hakkı | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap okuması | Haber, bilgi ve düşünceleri yorumlama ve eleştiri hakkı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuması | Yaratma hakkı, Haber, bilgi ve düşünceleri yayım ve dağıtım hakkı | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap okuması | Devletin pozitif edim yükümlülüğü, Haber kaynağını açıklamama hakkı, Basın Özgürlüğünü sınırlama koşulları | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuması | Sınırlama nedeni olarak başkalarının şöhret ve haklarının korunması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuması | Sınırlama nedeni olarak genel ahlak, Milli güvenlik ve toprak bütünlüğünün korunması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuması | 5137 Sayılı Basın Kanunu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuması | Türk Ceza Kanunu ve Terörle Mücadele Kanunu’nda basın ile ilgili hükümler | - |
13 | Kitap okuması | 5651 Sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun” | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap okuması | Genel tekrar ve geri bildirim | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap okuması | Genel tekrar ve geri bildirim | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Vardal, B. Z. (2014). “Türkiye’de Basın Özgürlüğü ve 2003 Yılı Sonrası Uygulamalar” Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Ana Bilim Dalı. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
0 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
0 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
5 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
0 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
0 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
0 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
0 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
5 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 7 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |