TR EN

TRANSMEDIA NARRATIVES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY420 TRANSMEDIA NARRATIVES 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FERHAT ZENGİN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilere çeşitli reklam uygulamalarından, sosyal sorumluluk projelerine kadar geniş yelpazede farklı amaçlarla kullanılan transmedya anlatı stratejilerini yeni medya teknolojisinin sağladığı olanaklar çerçevesinde tartışabilecekleri temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; transmedya anlatılarının kavramsal boyutu, tarihsel süreci, hikaye oluşturma aşamaları, medyalararası kurduğu iletişim; postmodern anlatıların medya ve marka etkileşimi gibi konular oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Postmodern televizyon anlatılarını farklı yaklaşımlarla inceleyerek transmedya anlatılarının analizini yapar.
Medyalararası etkileşimi transmedya anlatılarında uygular.
Transmedya anlatı stratejilerini yeni medya, yöndeşme ve postmodern anlatılar arasında ilişki kurarak değerlendirir.
Transmedya anlatılarına ekonomi-politik açıdan yaklaşarak yeni anlatı stratejileri ile tüketim kültürü arasındaki ilişkiyi değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme. Anlatım, Soru Cevap Yöntemi
2 Kitap Okuma Medya Yakınlaşması nedir? Anlatım, Quiz, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap Okuma Katılımcı Kültür nedir? Anlatım, Quiz, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap Okuma Kolektif Zeka nedir? Anlatım, Quiz, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap Okuma Hikaye nedir? Transmedya Anlatısı/Hikayeciliği Nedir? Anlatının önemli unsurları nelerdir? Transmedya Anlatı kavramına tarihsel bir bakış Anlatım, Quiz, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap Okuma-Video İzleme Çapraz medya, medyalararasılık ve transmedya, edilgin anlatılar, katılımlı anlatılar, kolektif anlatılar Anlatım, Quiz, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap Okuma-Video İzleme Genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Dijital medyada hikaye oluşturma ve tasarlama Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap Okuma-Video İzleme Türkiye ve Dünyada Transmedya Uygulamaları: Sinema, televizyon dizileri, oyunlarda transmedya hikayeciliği örnekleri Anlatım, Quiz, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Video izleme Türkiye ve Dünyada Transmedya Uygulamaları: Sinema, televizyon dizileri, oyunlarda transmedya hikayeciliği örnekleri Anlatım, Quiz, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Ödev Hazırlama Öğrenci Ödevleri Sunum Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Ödev Hazırlama Öğrenci Ödevleri Sunum Sunum Yöntemi
14 Ödev Hazırlama Öğrenci Ödevleri Sunum Sunum Yöntemi
15 Kitap Okuma Genel Tekrar Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karakoç, S. Aydın, D. ve Güler, A. (2014). Transmedya Hikayeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi.
Elizabeth Evans (2011). Transmedia Television: Audiences, New Media and Daily Life, YY: Routledge.
Kalogeras, S. (2014).Transmedia Storytelling and the New Era of Media Convergence in Higher Education, UK: Palgrave Macmillan.
Thon, J. (2016). Transmedial Narratology and Contemporary Media Culture, USA: University of Nebraska Press.
Fulford, R. (2019). Anlatının Gücü: Kitle Kültürü Çağında Hikayecilik, İstanbul, Kolektif Kitap

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 30
Ödev Değerlendirme 1 10
Kısa Sınav 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 4 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
0
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
0
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
0
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
0
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
0
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
4
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
0
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 7 49
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 7 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 180
Total Workload of the Course Unit 180
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0