TR EN

INTRODUCTION TO COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
THY107 INTRODUCTION TO COMMUNICATION 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İletişim Bilimlerinde kullanılan temel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: İletişimin temel kavramları, modelleri ve süreçleri ders kapsamında anlatılmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler iletişim ile ilgili temel kavramları öğrenirler.
Öğrenciler iletişim ve medya etiği kavramları üzerine birlikte düşünmeyi öğrenirler.
Öğrenciler kitle iletişim teorilerini ve farklı yaklaşımları bilirler.
Öğrenciler çeşitli kitle iletişim araçlarının farklı kullanımlarını ayırt edebilirler.
Öğrenciler iletişim kuramları ve tarihini anlamak ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek için gerekli altyapıya sahip olurlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma Sözlü ve yazılı kültür Anlatım, tartışma
2 Okuma İletişim Süreci, Kodlar ve Semboller Anlatım, tartışma
3 Okuma Dil ve anlam yaratma Anlatım, tartışma
4 Okuma Kitle İletişim Kavramı, tanımı ve süreci Anlatım, tartışma
5 Okuma Seçici dikkat, seçici algılama, tutumlar (sosyal psikoloji) Anlatım, tartışma
6 Okuma Kiitle iletişim araçları ve toplum Anlatım, tartışma
7 Okuma Matematiksel İletişim Modelleri Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Matematiksel İletişim Modelleri Anlatım, tartışma
10 Okuma İletişime Teknolojik Yaklaşımlar: Innis'in Yaklaşımı, M. McLuhan'ın Yaklaşımı Anlatım, tartışma
11 Okuma Gündem Belirleme ve Suskunluk Sarmalı Kuramı Anlatım, tartışma
12 Okuma İzleyici Merkezli Modeller: Kullanımlar ve Doyumlar Modeli, Yetiştirme/Ekme Kuramı Anlatım, tartışma
13 Okuma İletişim alanına eleştirel bakış Anlatım, tartışma
14 Okuma Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği Anlatım, tartışma
15 Okuma Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Alemdar,K,Erdoğan,İ,İletişim ve Toplum, Bilgi Yayınları,Ankara, 1990. Erdoğan,İ, İletişimi Anlamak, Erk Yayınları,Ankara,2002. Erdoğan,İ, Öteki Kuram,Erk Yayınları,Ankara,2002. Fiske,J, İletişim Çalışmalarına Giriş, Çeviren;Süleyman İrvan, Ark Yayınları,Ankara, 1994. Işık, M, Kitle İletişim Teorilerine Giriş, Eğitim Yayınları, 2002. İlal,E, İletişim,Yığınsal İletişim Araçları ve Toplum, der Yayınları,İstanbul,1991. Kağıtçıbaşı,Ç,İnsan ve İnsanlar,Cem Ofset, İstanbul,1979. McQuail,D,Windhal,S, Kitle İletişim Modelleri, İmge Yayınları,Ankara, 1997. Rigel,N, İleti Tasarımında Haber, Der Yayınları, İstanbul, 2009. Tankard, J, Severin,W, İletişim Kuramları, Anadolu Üniversitesi Yayınları,Eskişehir, 1994. Usluata,A, İletişim, İletişim Yayınları,İstanbul,1995. Watson,J, Hill,A, A Dictionary of Communication and Mass Media Studies, Arnold;Hodder Headline Group , NY,2000. Williams,R, Anahtar Sözcükler, İletişim Yayınları,İstanbul,2005. Yüksel,A,H, İkna Edici İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları,Eskişehir, 1994.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Kısa Sınav 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
3
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
4
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
2
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
3
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
1
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
0
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
0
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 2 6 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 14 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 14 14
TOPLAM 50 0 155
Total Workload of the Course Unit 155
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0