Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
THY107 | INTRODUCTION TO COMMUNICATION | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İletişim Bilimlerinde kullanılan temel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | İletişimin temel kavramları, modelleri ve süreçleri ders kapsamında anlatılmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğrenciler iletişim ile ilgili temel kavramları öğrenirler. |
Öğrenciler iletişim ve medya etiği kavramları üzerine birlikte düşünmeyi öğrenirler. |
Öğrenciler kitle iletişim teorilerini ve farklı yaklaşımları bilirler. |
Öğrenciler çeşitli kitle iletişim araçlarının farklı kullanımlarını ayırt edebilirler. |
Öğrenciler iletişim kuramları ve tarihini anlamak ve eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmek için gerekli altyapıya sahip olurlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma | Sözlü ve yazılı kültür | Anlatım, tartışma |
2 | Okuma | İletişim Süreci, Kodlar ve Semboller | Anlatım, tartışma |
3 | Okuma | Dil ve anlam yaratma | Anlatım, tartışma |
4 | Okuma | Kitle İletişim Kavramı, tanımı ve süreci | Anlatım, tartışma |
5 | Okuma | Seçici dikkat, seçici algılama, tutumlar (sosyal psikoloji) | Anlatım, tartışma |
6 | Okuma | Kiitle iletişim araçları ve toplum | Anlatım, tartışma |
7 | Okuma | Matematiksel İletişim Modelleri | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Matematiksel İletişim Modelleri | Anlatım, tartışma |
10 | Okuma | İletişime Teknolojik Yaklaşımlar: Innis'in Yaklaşımı, M. McLuhan'ın Yaklaşımı | Anlatım, tartışma |
11 | Okuma | Gündem Belirleme ve Suskunluk Sarmalı Kuramı | Anlatım, tartışma |
12 | Okuma | İzleyici Merkezli Modeller: Kullanımlar ve Doyumlar Modeli, Yetiştirme/Ekme Kuramı | Anlatım, tartışma |
13 | Okuma | İletişim alanına eleştirel bakış | Anlatım, tartışma |
14 | Okuma | Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği | Anlatım, tartışma |
15 | Okuma | Medya ve Etik: iletişim etiği ve meslek etiği | Anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Alemdar,K,Erdoğan,İ,İletişim ve Toplum, Bilgi Yayınları,Ankara, 1990. Erdoğan,İ, İletişimi Anlamak, Erk Yayınları,Ankara,2002. Erdoğan,İ, Öteki Kuram,Erk Yayınları,Ankara,2002. Fiske,J, İletişim Çalışmalarına Giriş, Çeviren;Süleyman İrvan, Ark Yayınları,Ankara, 1994. Işık, M, Kitle İletişim Teorilerine Giriş, Eğitim Yayınları, 2002. İlal,E, İletişim,Yığınsal İletişim Araçları ve Toplum, der Yayınları,İstanbul,1991. Kağıtçıbaşı,Ç,İnsan ve İnsanlar,Cem Ofset, İstanbul,1979. McQuail,D,Windhal,S, Kitle İletişim Modelleri, İmge Yayınları,Ankara, 1997. Rigel,N, İleti Tasarımında Haber, Der Yayınları, İstanbul, 2009. Tankard, J, Severin,W, İletişim Kuramları, Anadolu Üniversitesi Yayınları,Eskişehir, 1994. Usluata,A, İletişim, İletişim Yayınları,İstanbul,1995. Watson,J, Hill,A, A Dictionary of Communication and Mass Media Studies, Arnold;Hodder Headline Group , NY,2000. Williams,R, Anahtar Sözcükler, İletişim Yayınları,İstanbul,2005. Yüksel,A,H, İkna Edici İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları,Eskişehir, 1994. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Kısa Sınav | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
3 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
4 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
2 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
3 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
1 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
0 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
0 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
0 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
0 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
TOPLAM | 50 | 0 | 155 |
Total Workload of the Course Unit | 155 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |