Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
THY203 | TELEVISION BROADCASTING | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi CİHAN EMRE TANÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere Radyo ve Televizyon Yayıncılığının temel kavramlarının tanıtılması ve televizyon yayıncılığına ilişkin, teknik, içerik ve denetleyici/düzenleyici yapılar bağlamında temel bilginin kazandırılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; teknolojik bir yenilik olan televizyonun tarihsel gelişimi, dünyada ve Türkiye’de televizyon yayıncılığı yayıncılık türleri, karasal televizyon yayıncılığı, uydu televizyon yayıncılığı, IPTV ve internet tv yayıncılığı, mobil tv yayıncılığı gibi konular kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye’de televizyon yayıncılığının tarihsel gelişimini ve geçirdiği aşamaları tartışır. |
Radyo ve televizyon teknolojisi alanındaki çalışmalar için gerekli verileri tanımlar. |
Televizyon yayıncılığının teknolojik ve tarihsel gelişimini ekonomik, siyasal ve kültürel bağlamda analiz eder. |
Avantaj ve dezavantajlarını göstermek için televizyon yayıncılığında kullanılan yayın teknolojilerini birbirleri ile karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, Dersin İşleyişi Hakkında Bilgi, Genel Bilgilendirme ve Derse Giriş | Anlatım |
2 | Kitap okuma | Televizyon Yayıncılığının Tarihsel Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Öğrenci Araştırma – Kitap Okuma | Türkiye’de Televizyon Yayıncılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Televizyon Yayıncılığında Yapı ve İşleyiş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Televizyonun Özellikleri – Karakteristikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Televizyon Yayın Türleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Televizyon Yayınlarının Başlıca Finans kaynağı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Televizyon Yayıncılığının Uluslar Arası Boyutu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Karasal Televizyon Yayıncılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Uydu Televizyon Yayıncılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | IPTV ve Internet TV Yayıncılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | IPTV ve Internet TV Yayıncılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Mobil TV Yayıncılığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Nazmi Ulutak, Radyo ve Televizyon Yayıncılığı, Anadolu Üni. Yay., 2013 |
Aysel Aziz, Radyo ve Televizyona Giriş, Ankara Üni. Siyasal Bil. Yay., 1981 |
Özden Cankaya, Dünden Bugüne Radyo ve Televizyon, Beta Basım Yay., 1997 |
Banet-Weiser, S. Chris, C. and Freitas, A. (2007). Cable Visions Television Beyond Broadcasting, NYU Press |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
0 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
0 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
4 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with
Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
0 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
0 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
4 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
0 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
0 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |