TR EN

INTRODUCTION TO ECONOMICS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF109 INTRODUCTION TO ECONOMICS I 1 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders öğrencilerin iktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri kullanarak tüketicilerin, üreticilerin ve devletin karar mekanizmalarını yorumlayabilmelerini amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin İçeriği; ihtiyaç, istek, fayda, değer, fiyat, kıtlık, rasyonellik, fırsat maliyeti gibi iktisadın temelini oluşturan kavramlar, arz ve talep kanunu, piyasa dengesi, esneklikler, hükümetlerin fiyat kontrolleri ve bu kontrollerin piyasa dengesi üzerine etkileri, kardinal ve ordinal yaklaşımlar çerçevesinde tüketici davranışı teorisi, üretim teorisi, üretim maliyetleri, farklı piyasaların işleyişleri, faktör piyasaları ve gelir dağılımı kavramından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İktisadın temel kavramlarını tanımlar.
Arz-talep kanunu, esneklik ve fiyat kontrolleri gibi kavramları kullanarak piyasa dengesindeki değişimleri açıklar.
Toplam fayda, marjinal fayda ve bütçe kısıtı kavramlarını kullanarak tüketici davranışlarını yorumlar.
Toplam maliyet, marjinal maliyet ve bütçe kısıtı kavramlarını kullanarak üretici davranışlarını yorumlar.
Üretim maliyetlerini kullanarak farklı piyasalarda denge oluşumunu yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. İktisadın doğası Anlatma, Soru-Cevap
2 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Talep Anlatma, Soru-Cevap
3 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Arz ve piyasa dengesi Anlatma, Soru-Cevap
4 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Esneklik Anlatma, Soru-Cevap
5 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Tüketici teorisi Anlatma, Soru-Cevap
6 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Üretim Anlatma, Soru-Cevap
7 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Maliyetler Anlatma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Firma teorisi: tam rekabet piyasası Anlatma, Soru-Cevap
10 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Tekel piyasa Anlatma, Soru-Cevap
11 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Firma teorisi: tekelci rekabet ve oligopol Anlatma, Soru-Cevap
12 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Ücret, kira ve kâr Anlatma, Soru-Cevap
13 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Düzenleme, düzenlemelerin kaldırılması ve rekabet Anlatma, Soru-Cevap
14 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Çevre Anlatma, Soru-Cevap
15 Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. Örneklerle Soru Çözümü Anlatma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Stephen ISON ve Stuart WALL, İktisada Giriş, Çev. Ahmet ÇAKMAK, Suat OKTAR

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 18 900
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
0
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
0
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
2
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
0
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
0
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
0
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
0
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 4 24
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 5 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0