Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY227 | BASIC ART PRINCIPLES AND EDUCATION | 3 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Plastik sanatların temel elamanları olan çizgi, doku, renk ve leke hakkında bilgi edinmelerini sağlamak, boyama teknikleri ve malzemeleri tanıtmak, uygulamalı çalışmalarla bilgi ve becerilerini, yetkinleştirmek yaratıcılıklarını, geliştirmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Temel sanat/tasarım öğe ve ilkeleri, tasarım kavramları, tasarımın kaynak ve aşamaları iki ve üç boyutlu kompozisyonlar, renk ve boyama tekniklerini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sanatın temel problemleri ile ilgili bilgilerini geliştirir. |
Sanatın temel plastik elemanları olan çizgi, renk, doku ve leke ile ilgili bilgilerini yetkinleştirir. |
Renk uygulamaları ve boyama tekniklerini uygular. |
Sanat eserinin varlığı ile ilgili görüş ve düşüncelerini geliştirir. |
Boyamada ve çizimde el becerilerini geliştirir. |
Kompozisyon planlar. |
Tasarım ve yaratıcılıklarını geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin Tanıtımı. Plastik Sanat Elamanları. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
2 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Görsel tasarım ilke ve öğeleri. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
3 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Renk bilgisi. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
4 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Nokta-Çizgi/Siyah-Beyaz İlişkisi, Düz Çizgi/Eğri Çizgi –Uygulama. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
5 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Çizgi çalışmaları, nokta-çizgi kolaj çalışması | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
6 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Işık/Gölge-Uygulama. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
7 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Renk Çözümlemeleri-Uygulama. Renk Karışımları, Kontrast-Renk Karışımları. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Sıcak-Soğuk Renkler-Uygulama. Sıcak-Soğuk Renkler-Uygulama. Renk Ve Armoni-Uygulama. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
10 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Doku -Doku Çeşitleri-Uygulama. Doğal Dokular-Yüzey Dokuları-Uygulama. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
11 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Doku-Yüzey İlişkisi, Form-Doku-Renk İlişkisi-Uygulama. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
12 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Kompozisyon –Uygulama. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
13 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Üç Boyutlu Kompozisyon Uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
14 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Üç Boyutlu Kompozisyon Uygulamaları. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
15 | Araştırma ve Ödev Hazırlık | Genel Tekrar. | Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gökaydın, N. (2010). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Moos Eğitim Yayınları. |
Dewey, J. (2005). Art as Experience. New York: TarcherPerigee. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
0 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
0 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
1 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
1 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
2 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
0 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
0 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
0 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 11 | 1 | 11 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 8 | 2 | 16 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 147 |
Total Workload of the Course Unit | 147 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |