TR EN

BASIC ART PRINCIPLES AND EDUCATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RKY227 BASIC ART PRINCIPLES AND EDUCATION 3 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Plastik sanatların temel elamanları olan çizgi, doku, renk ve leke hakkında bilgi edinmelerini sağlamak, boyama teknikleri ve malzemeleri tanıtmak, uygulamalı çalışmalarla bilgi ve becerilerini, yetkinleştirmek yaratıcılıklarını, geliştirmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Temel sanat/tasarım öğe ve ilkeleri, tasarım kavramları, tasarımın kaynak ve aşamaları iki ve üç boyutlu kompozisyonlar, renk ve boyama tekniklerini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sanatın temel problemleri ile ilgili bilgilerini geliştirir.
Sanatın temel plastik elemanları olan çizgi, renk, doku ve leke ile ilgili bilgilerini yetkinleştirir.
Renk uygulamaları ve boyama tekniklerini uygular.
Sanat eserinin varlığı ile ilgili görüş ve düşüncelerini geliştirir.
Boyamada ve çizimde el becerilerini geliştirir.
Kompozisyon planlar.
Tasarım ve yaratıcılıklarını geliştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin Tanıtımı. Plastik Sanat Elamanları. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
2 Araştırma ve Ödev Hazırlık Görsel tasarım ilke ve öğeleri. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
3 Araştırma ve Ödev Hazırlık Renk bilgisi. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
4 Araştırma ve Ödev Hazırlık Nokta-Çizgi/Siyah-Beyaz İlişkisi, Düz Çizgi/Eğri Çizgi –Uygulama. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
5 Araştırma ve Ödev Hazırlık Çizgi çalışmaları, nokta-çizgi kolaj çalışması Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
6 Araştırma ve Ödev Hazırlık Işık/Gölge-Uygulama. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
7 Araştırma ve Ödev Hazırlık Renk Çözümlemeleri-Uygulama. Renk Karışımları, Kontrast-Renk Karışımları. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma ve Ödev Hazırlık Sıcak-Soğuk Renkler-Uygulama. Sıcak-Soğuk Renkler-Uygulama. Renk Ve Armoni-Uygulama. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
10 Araştırma ve Ödev Hazırlık Doku -Doku Çeşitleri-Uygulama. Doğal Dokular-Yüzey Dokuları-Uygulama. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
11 Araştırma ve Ödev Hazırlık Doku-Yüzey İlişkisi, Form-Doku-Renk İlişkisi-Uygulama. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
12 Araştırma ve Ödev Hazırlık Kompozisyon –Uygulama. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
13 Araştırma ve Ödev Hazırlık Üç Boyutlu Kompozisyon Uygulamaları. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
14 Araştırma ve Ödev Hazırlık Üç Boyutlu Kompozisyon Uygulamaları. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
15 Araştırma ve Ödev Hazırlık Genel Tekrar. Anlatım, soru-cevap Uygulama Yöntemi.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gökaydın, N. (2010). Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Moos Eğitim Yayınları.
Dewey, J. (2005). Art as Experience. New York: TarcherPerigee.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
2
2
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
0
3
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
0
2
Prepare restoration and restitution projects.
1
3
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conclude an advanced project related to the field independently.
1
2
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
2
3
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
2
2
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
1
2
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
0
2
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
0
3
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
0
4
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 11 1 11
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 8 2 16
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 59 0 147
Total Workload of the Course Unit 147
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0