Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY335 | SURVEY TECHNIQUES I | 5 | 5 | 3 | 9 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Tarihi yapılarda rölöve, restitüsyon, restorasyon ve konservasyon kavramları ile ilgili temel bilgilerin edinilmesi, tarihi yapıların malzeme ve yapım teknikleri açısından incelenmesi, rölöve tekniklerinin öğrenilmesi, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenlerin incelenmesi, eserlerin mimarlık tarihi, yapım tekniği ve yapılan onarımlar açısından incelenmesi, rölöve uygulamaları ile hasar tespit analizlerinin yapılması ve raporlanması amaçlanmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Tarihi yapıları incelemede temel kavramlar ve yaklaşımların öğrenilmesi, korunacak değerler, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri, yeniden işlevlendirme ve Türkiye’de koruma yaklaşımları hakkında genel bilgiler verilmesi ve eski bir yapının bilimsel incelemesinin yapılarak rölöve uygulamasının yapılması. Ayrıca eserin hasar tesbitlerinin yapılması ve analizlerinin hazırlanmasıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eski eserleri yerinde inceleyerek rölövelerini çıkarır. |
Eski eserlerle ilgili kurumlarla iletişime geçer. |
Evrak, dökümantasyon, proje ve diğer bilgi ve belge araştırması yapar |
Yapılarda oluşan hasarları tespit eder. |
Eserlerin analizlerini yapar. |
Eserin geçirdiği onarımları tesbit eder. |
Rölöve uygulama ve raporlarını hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin Tanıtımı | Sözel ve Görsel Anlatım |
2 | Kitap Okuma | Mimari rölöve ve diğer kavramların tanımlanması uygulama konularının açıklanması. | Sözel ve Görsel Anlatım |
3 | Ödev Hazırlığı | Rölövenin amacı rölöve öncesi hazırlık aşamaları ile rölöve yöntemlerinin anlatılması ve sınıf içi uygulama. | Uygulama |
4 | Ödev Hazırlığı | Geleneksel malzemeler, yapı sistemleri ve ölçütler. | Uygulama |
5 | Ödev Hazırlığı | Eski eser araştırma yöntemleri ve ulaşılacak dokümanlar ve kurumlar. | Uygulama |
6 | Ödev Hazırlığı | Bölge koruma kuruluna rölöve ve raporlarının hazırlanarak sunulması, gerekli dökümanlar ve dosyalama. | Uygulama |
7 | Ödev Hazırlığı | Eski Yapılarda hasar oluşma biçimleri ve rölöve alınmasındaki zorluklar. | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ödev Hazırlığı | Rölövesi yapılacak eserlerin yerinde incelenmesi ve ölçü alınması. | Uygulama |
10 | Ödev Hazırlığı | Rölövesi yapılacak eserlerin yerinde incelenmesi ve ölçü alınması. | Uygulama |
11 | Ödev Hazırlığı | Öğrenci tarafından rölövesi hazırlanan eser hakkında yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. | Uygulama |
12 | Ödev Hazırlığı | Rölöve uygulaması yapılan eserin hasar tesbitlerinin yapılarak analiz paftalarının ve raporlarının hazırlanması | Uygulama |
13 | Ödev Hazırlığı | Rölöve uygulaması yapılan eserin hasar tesbitlerinin yapılarak analiz paftalarının ve raporlarının hazırlanması | Uygulama |
14 | Ödev Hazırlığı | Rölöve uygulaması yapılan eserin hasar tesbitlerinin yapılarak analiz paftalarının ve raporlarının hazırlanması | Uygulama |
15 | Okuma | Dersin Genel Tekrarı | Sözlü Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Watt, D. (2011). Surveying Historic Buildings. London: Routledge. |
Uluengin, M. B. (2000). Rölöve. İstanbul: YEM Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
0 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
2 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
3 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
3 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
3 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
2 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
1 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
0 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 228 |
Total Workload of the Course Unit | 228 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 9,0 |