Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RKY230 | TRADITIONAL TURKISH HANDICRAFT APPLICATIONS | 4 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, çizim tekniklerinin kuramsal, uygulama becerilerini ve fırça çizimi yöntemlerini, dekore edilecek alana çizmeyi öğrenmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, geleneksel Türk el sanatları ve uygulama teknikleridir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Geleneksel Türk desenlerinin anlamlarını kavrar. |
Geleneksel tarzda desen çizimlerini öğrenir. |
Yeni Kompozisyonlar oluşturur. |
Türk El sanatlarında kullanılan desenleri öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders İçeriği hakkında bilgilendirme. Türk El Sanatlarına Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | - | Oyma-kabartma ve Figürlü süslemeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | - | Çini ve Keramik Sanatı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | - | Maden, cam işleri ve kalem işi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | - | Selçuklu ve Osmanlı Halıları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | - | Minyatür sanatı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | - | Desen çalışmaları | Anlatım, uygulama, gösterip-yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Desen çalışmaları | Anlatım, uygulama, gösterip-yaptırma |
10 | - | Desen çalışmaları | Anlatım, uygulama, gösterip-yaptırma |
11 | - | Desen çalışmaları | Anlatım, uygulama, gösterip-yaptırma |
12 | - | Kömürleme ve renk seçimleri | Anlatım, uygulama, gösterip-yaptırma |
13 | - | Çini uygulamaları | Proje |
14 | - | Çini uygulamaları | Proje |
15 | - | Dersin Genel Tekrarı. | Proje |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Glassie, H. (1993). Turkish Traditional Art Today. Indiana: Indiana University Press. |
Derman, Ç - Birol, İ. (2004). Türk Tezyini San'atlarında Motifler. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
|
1 | |||||
3 |
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
|
0 | |||||
2 |
Prepare restoration and restitution projects.
|
0 | |||||
3 |
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conclude an advanced project related to the field independently.
|
1 | |||||
2 |
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
|
2 | |||||
3 |
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
1 | |||||
2 |
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
|
1 | |||||
2 |
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
|
2 | |||||
3 |
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
|
0 | |||||
4 |
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 74 | 0 | 156 |
Total Workload of the Course Unit | 156 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |