TR EN

INTRODUCTION TO LAW PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HUK102 INTRODUCTION TO LAW 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilere hukukun temel kavram ve kurumlarını tanıtmak, hem güncel yaşamda hem de almakta oldukları eğitimin çeşitli yerlerinde karşılaştıkları kavramların içeriği hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Diğer yandan bundan sonraki dönemlerde alacakları hukuk derslerinin de bir anlamda alt yapısını hazırlamak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği, hukuk kurallarının özellikleri ve hukukun bilgi kaynakları, hukuk kurallarının ayırımı, çağdaş hukuk sistemleri, yaptırım ve çeşitleri, kamu hukuku, özel hukuk, karma hukuk dalları ve alt ayrımları, hukukun çeşitli açılardan uygulanması, hak, hak sahipliği ve ehliyet kavramları, sorumluluk ve sorumluluğun işletilmesi, yargı örgütü ve fonksiyonu gibi hukuka ilişkin temel altyapıyı sağlayacak konulardan oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hukukun konu, yöntem ve yazılı-yazısız kaynaklar ile yardımcı kaynaklarının ne olduğunu tanımlar.
Hukuki olay, hukuki fiil, hukuki işlem kavramlarını ve kavramlar arasındaki farkları belirtir.
Yasama, yürütme ve yargı erklerinin yetkileri ile özel hukuk ve kamu hukuku arasında ayrımları sıralar.
Anayasa, ceza, idare, medeni, borçlar, icra-iflas hukuku gibi özel ve kamu hukukun alt dallarına ilişkin sınıflandırma yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 İlgili bölümün okunması Hukukun Tanıtımı, Önemi, Amacı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
2 İlgili bölümün okunması Hukukun Bilgi Kaynakları, Hukuk Sistemleri ve Adalet Kavramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
3 İlgili bölümün okunması Hukukun Türleri, Alt Başlıkları, Kamu Hukuku-Özel Hukuk Ayrımı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
4 İlgili bölümün okunması Kuvvetler Ayrılığı, Yasama Faaliyeti ve Kanunların Hazırlanma Süreci Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
5 İlgili bölümün okunması Yargı Örgütü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
6 İlgili bölümün okunması Hukuk Kurallarının Çeşitleri, Hukuk Kurallarının Yer Zaman Bakımından Uygulanması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
7 İlgili bölümün okunması Hukukta Yorum ve Akıl Yürütme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 İlgili bölümün okunması Hukukta Yorum ve Akıl Yürütme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
10 İlgili bölümün okunması Hukuk Kurallarının Arasında Çatışma Sorunu Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
11 İlgili bölümün okunması Hakimin Hukuk Yaratması ve Takdir Yetkisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
12 İlgili bölümün okunması Hukuk Kurallarının Müeyyidesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
13 İlgili bölümün okunması Hak Kavramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
14 İlgili bölümün okunması Hukukî Olaylar, İşlemler, Sözleşmeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
15 İlgili bölümün okunması Yargı Fonksiyonu ve Organı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gözler, K. (2017). Hukuka Giriş. 14. Baskı. Ankara: Ekin Yayınevi.
Teziç, E. (2014). Anayasa Hukuku. 16. Baskı. Ankara: Beta Yayıncılık.
Günday, M. (2012). İdare Hukuku. 10. Baskı. İstanbul: İmaj Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current information about the field by associating with the modern technical and material knowledge necessary for conservation and restoration.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish a connection between the knowledge and facts acquired in the field of Restoration and Conservation and the necessary scientific and digital technological areas.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of restoration and conservation.
0
2
Interpret the concepts and laws of conservation on universal scale.
2
3
Prepare technical specifications, discovery, quantity and progress reports.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the raw material and current deterioration status of the work.
0
2
Prepare restoration and restitution projects.
1
3
Analyze the problems and project data in restoration and conservation projects.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conclude an advanced project related to the field independently.
1
2
Collaborate with other departments in offices, workshops, construction sites and archaeological excavations.
0
3
Express his/her ideas orally and in writing in interdisciplinary studies related to the field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain basic knowledge about the field of restoration and conservation.
0
2
With the awareness of the necessity of lifelong learning, accept the principle of following up the scientific and technological developments and renewing itself continuously.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
0
2
Discuss the ideas and solutions to the problems related to restoration and conservation with experts.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider social, scientific, cultural and ethical values in the stages of restoration and conservation.
2
2
Apply the knowledge of terminology, principles and legislation in the field of restoration and conservation with the awareness of legal and ethical responsibilities.
3
3
Distinguish the deterioration processes of building and building materials and detect measures to be taken against existing disturbances.
0
4
Evaluate the chemical properties and application of materials used in professional applications.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0