Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SHT213 |
SOCIAL SERVICE THEORIES I |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilere sosyal hizmetin kuramsal çerçeveleri hakkında bilgi kazandırmak ve bu kuramları sosyal hizmet uygulamasında nasıl kullanacaklarını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği bir disiplin ve meslek olan sosyal hizmetin uygulama çerçeveleri: yaklaşım, teori ve kuramlarından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Mesleki kimliğine uygun yaklaşım ve kuramları tanımlar |
Sosyal hizmetin uygulama çerçeveleri hakkında sahip olduğu bilgisi aracılığıyla mesleki yaşantısında sosyal hizmet müdahale sürecini açıklar |
Bilişsel davranışçı teori ile davranışsal teorinin benzerliklerini ve farklılıklarını ayırt eder |
Etnik duyarlı yaklaşımın ilkeleri doğrultusunda sosyal çalışma sürecini organize eder |
Feminist yaklaşım bilgisi ile kadınla sosyal çalışma sürecini organize eder |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatürün okunması |
Bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmet. |
Sunuş. |
2 |
Literatürün okunması |
Sosyal Hizmet uygulama çerçeveleri. |
Anlatım |
3 |
Literatürün okunması |
Genelci Yaklaşım |
Anlatma, tartışma |
4 |
Literatürün okunması |
Ekolojik Yaklaşım |
Anlatma, tartışma |
5 |
Literatürün okunması |
Güçler Perspektifi ve Güçlendirme Yaklaşımı |
Anlatma, tartışma |
6 |
Literatürün okunması |
Etnik Duyarlı Yaklaşım |
Anlatma, tartışma |
7 |
Literatürün okunması |
Feminist Yaklaşım |
Anlatma, tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatürün okunması |
Genel Tekrar |
Anlatma, tartışma |
10 |
Literatürün okunması |
Davranışsal Teori |
Anlatma, tartışma |
11 |
Literatürün okunması |
Bilişsel Davranışçı Teori |
Anlatma, tartışma |
12 |
Literatürün okunması |
Psikodinamik Teori |
Anlatma, tartışma |
13 |
Literatürün okunması |
Yapısal Model |
Anlatma, tartışma |
14 |
Literatürün okunması |
Çözüm Odaklı Model |
Anlatma, tartışma |
15 |
Literatürün okunması |
Genel Değerlendirme ve Tekrar |
Soru-Cevap/Anlatım. |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, İstanbul: Nika Yayınevi. |
Yıldırım, K. (2007). Sosyal Hizmet: Giriş-Kuram-Uygulama-Uygulama Yöntemleri ve Sosyal Hizmet Felsefesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınevi. |
Thompson, N. ve Yıldırım, B., (2017). Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak. Ankara: Dipnot Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the basic concepts of Social Service, working fields and application frameworks.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses up-to-date information on Social Service field by associating it with the theory and application information of Social Service.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Establish the link between the application frameworks of Social Service.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Evaluate the developments in the field of migration, globalization and human rights in the new world by using the theoretical knowledge in the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the research methods related to the field of Social Service, concludes scientific conclusions about social problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Examine the spatial legislation of Social Service and develop new strategies for implementation.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Solve the problems specific to the field of Social Service according to scientific data.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Conduct trainings for individual, family and society by using advanced theoretical and practical knowledge in the field of Social Service.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop his / her competence in this area by taking the leadership role in working with individuals, groups and society and taking responsibility as a team member.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describes a life worthy of dignity of the person who is the subject of social service science.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Configures the communication between institutions in order to solve the problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Uses the educational role in the social service area.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Produces projects that will increase the consciousness level of the society.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with other professionals in the work team through an interdisciplinary approach at the stage of Social Service intervention
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Acts as a social worker in accordance with the laws, regulations and professional ethics rules.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Organize their work in accordance with their rights and responsibilities as an individual.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
5 |
65 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|