TR EN

COMPUTER PROGRAMMING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IBY201 COMPUTER PROGRAMMING 3 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilere bilgisayar programlama ile ilgili temel konuların öğretilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda dersin temel amacı öğrenciyi algoritma tasarlayacak yetkinliğe ulaştırmak ve tasarlanan algoritmaya uygun program geliştirebilmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Programlamanın temelleri, algoritma, akış şemaları, C programlama dilinin temelleri, temel veri tipleri, koşullu yapılar, döngüler, fonksiyonlar, diziler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel programlama kavramlarını bilir.
Verilen soruya göre algoritma geliştirir.
C programlama dilinde yazılım geliştirir.
C programlama dilinde kodları analiz eder.
C programlama dili ile kod yazarak ve geliştirerek problem çözer, sorgular yönetir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Bilgisayar Programlamanın Tanıma, Amacı -
2 - Yazılım Dilleri (Benzerlik ve Farklılıkları), Gerekli Programların Tanıtımı -
3 - Programlama Dillerinde Kullanılan Değişken Tanımları, Özellikleri ve Uygulamalar -
4 - Programlama Dillerinde Kullanılan Veri Türleri ve Uygulamalar -
5 - Programlama Dillerinde Kullanılan Operatörler, Ön İşlemciler -
6 - Programlama Dillerinde Kullanılan Koşul Yapıları (İf, Else İf, Else) -
7 - Programlama Dillerinde Kullanılan Döngü Yapıları (For, While, Do While) ve Uygulamalar -
8 - ARA SINAV -
9 - Programlama Dillerinde Kullanılan Döngü Yapıları (For, While, Do While), Uygulamalar -
10 - Programlama Dillerinde Kullanılan Diziler (Array) ve uygulamalar -
11 - Private (Özel) ve Public (Genel) Özelliklerinin Kullanımı -
12 - Function (Fonksiyon) Programlarının Yazımı ve Parametrelerin Kullanımı ve Uygulamalar -
13 - Otel Projesi Uygulaması (Yapılar/Struct, İşaretçiler/Pointer, Dinamik Bellek Yönetimini Kapsayan Konular Uygulanacaktır) -
14 - Otel Projesi Uygulaması (Yapılar/Struct, İşaretçiler/Pointer, Dinamik Bellek Yönetimini Kapsayan Konular Uygulanacaktır)/ -
15 - Bilgisayar Programlarının Derlenmesi -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Deitel, P., Deitel H. Çeviri,C. Öz. (2017), C ile Programlama, Palme Yayıncılık, İstanbul.
Deitel, P., Deitel H. (2015), C how to program , Pearson Education, 8th. Edition.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
3
2
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain current information about the field with information and communication theories.
2
2
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
4
2
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the programming languages for the functioning of business.
5
2
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
0
2
Conducts projects related with his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
3
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
0
2
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 6 42
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 155
Total Workload of the Course Unit 155
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0