TR EN

İLETİŞİM KURAMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTI205 İLETİŞİM KURAMLARI 3 3 3 6

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı iletişim alanındaki temel kuramları ve kuramcıları incelemek; hem ana akım hem de eleştirel iletişim kuramlarının okumasını öğrenciye kazandırmaktır.
İçerik: İletişim, medya, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları, iletişim çalışmaları ve medya çalışmaları kavramlarının değerlendirilmesi ve iletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar, kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımından medyaya/kitle iletişim araçlarına bakış, güçlü etki yaklaşımı ve şırınga/hipodermik iğne modeli (Harold Lasswell); psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmaları, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramları, sınırlı etki yaklaşımı, iletişimin iki aşamalı akışı kuramı ve kanaat önderi kavramı (Paul Lazarsfeld); kullanımlar ve doyumlar kuramı (Jay Blumler, Herta Herzog, Elihu Katz, Denis McQuail, Chicago Okulu’nun iletişim ve medya araştırmalar, Matematiksel iletişim kuramı (Claude Elwood Shannon ve Warren Weaver, Ekme/yetiştirme tezi ve kültürel göstergeler projesi (George Gerbner, Michael J. Morgan ve Nancy Signorielli), Gündem koyma/belirleme kuramı (Maxwell McCombs ve Donald Shaw); suskunluk sarmalı kuramı (Elisabeth Noelle-Neumann), “imparatorluk ve iletişim araçları”, “araç mesajdır” ve “küresel köy” tezleri (Harold Innis ve Marshall McLuhan), Yeniliklerin yayılımı kuramı (Everett Rogers); modernleşme kuramı açısından medya (Daniel Lerner, Wilbur Schramm, Lucian Pye, Modernleşme kuramına yönelik eleştiriler, “kültürel emperyalizm”, “medya emperyalizmi” tezleri ve uluslararası iletişimin ekonomi politiği (Herbert Schiller ve Armand Mattelart); propaganda modeli (Noam Chomsky ve Edward Herman), Tekelleşme, İletişimin Ekonomi Politiği ve güncel olaylar ekseninde ölçme değerlendirme amaçlı tartışma, sorgulama bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.