TR EN

HABER VE RÖPORTAJ TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV364 HABER VE RÖPORTAJ TEKNİKLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN KUŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Haber ve röportaj türüne dair tüm süreç ve tekniklerin öğretilmesi, haber ve röportaj tekniği üzerinden gerekli iletişim becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Ders içeriğinde haber-gerçek ayrımı, haberi üreten kişi: gazeteci ve muhabir, habercilik deyimleri, haberin nitelikleri, haber değeri, haber hiyerarşisi, olay ve durum haberciliği, eşik bekçiliği ve gündem belirleme, haber bileşenleri, haber kaynakları, haberin öğeleri ve haber yazım teknikleri, röportaj tekniği, röportaj türleri, haber röportaj, röportaj yazımı, röportajda dikkat edilmesi gereken unsurlar gibi çok çeşitli konu başlıkları yer alır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Haberciliğe dair temel süreçlere hâkim olur.
Haberciliğin mantığını ve işlevini öğrenir ve tartışabilir.
Haberin nitelikleri ve haber değerini belirleyen ölçütleri bilir.
Olay ve durum haberciliğini birbirinden ayırt edebilir.
Haber yazım tekniklerini öğrenir ve uygulayabilir.
Röportaj tekniğini öğrenir.
Söyleşi, mülakat ve röportajın ayrımını yapabilir.
Röportaj türlerini bilir, bilhassa haber röportaj tekniğine hâkim olur.
Röportaj yazıları hazırlayabilir.
Röportaj sürecinde dikkat edilmesi gereken süreç ve adımlar konusunda bilinç kazanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Derse giriş ve tanıtım. Anlatım ve tartışma
2 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber ve haberciliğin tanımı ve kapsamı, haber gerçek ilişkisi. Anlatım ve tartışma
3 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haberciliğin temel nitelikleri. Anlatım ve tartışma
4 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber değeri. Anlatım ve tartışma
5 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber hiyerarşisi. Anlatım ve tartışma
6 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Olay ve durum haberciliği ayrımı, haber bileşenleri. Anlatım ve tartışma
7 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber toplama ve haber kaynakları. Anlatım ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber öğeleri: 5N1K tekniği, habere giriş teknikleri. Anlatım ve tartışma
10 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber yazım teknikleri. Anlatım ve tartışma
11 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber yazım uygulamaları. Anlatım ve tartışma
12 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Röportaj tekniği, mülakat, söyleşi ve röportaj ayrımı. Anlatım ve tartışma
13 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Haber röportaj yazımı. Anlatım ve tartışma
14 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Röportajda dikkat edilmesi gereken ölçütler. Anlatım ve tartışma
15 İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması Genel değerlendirme. Anlatım ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aslan, K. (2005). Soru nasıl sorulur? - Haberciler için bilgi toplama, mülakat ve röportajda soru tekniği. Anahtar Kitaplar.
Bildirici, F. (2020). Röportaj: Edebi Nitelikli Gazetecilik Ürünü. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 167.
Cereci, S. (2005). Haber ve Röportaj Tekniği.
Erzurum, F. (2014). Haber Yazım Kurallarının Ulusal Yayın Yapan Televizyon Kanallarında Kullanılmasına Yönelik Durum Saptaması (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey).
Kaptan, A. (2008). Haberciliğin Temel Kuralları ve Röportaj Teknikleri. Mercan Kitap.
Kasım, M. (2008). Radyo ve televizyonda röportajın sistematiği. Selçuk İletişim, 5(3), 184-195.
Tayfur, G. (2018). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri. Eğitim Yayınevi.
Yavalar, D. E., & Çakır, H. (2021). Yaşar Kemal’in ‘Allah’ın Askerleri’ isimli Eserini Edebi Gazetecilik (Röportaj) Tekniği Üzerinden Yeniden Okumak. Kurgu, 29(2), 1-26.
Yılmaz, Y. (2015). Türkiye’de Gazetecilik Mesleği. Nobel Akademik Yayıncılık.
Yüksel, E., Gürcan, H. İ., Keskin Vural, İ., & Birsen, H. (2013). Haber Yazma Teknikleri. Anadolu Üniversitesi Yayını No, 2687.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
2
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
2
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
3
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
2
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
3
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 12 3 36
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 8 2 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 1 2 2
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 4 2 8
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 2 2
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 3 3 9
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0