TR EN

SİNEMA VE PSİKOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV457 SİNEMA VE PSİKOLOJİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi PARVIN HEIDARI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilere insan ilişkileri ve insan psikolojisi ile ilgili çeşitli temaların sembolik ya da doğrudan ele alındığı filmler aracılığıyla psikolojinin temel kavramları ve yaşam arasında ilişki kurabilmelerini sağlamaktır. Bu genel çerçevede dersin diğer bir amacı öğrencilerin bilgi temelli gözlem, analiz ve yorum yapma becerilerini geliştirmektir.
İçerik: Ders etkileşimli anlatım ve öğrencilerin sorumlu oldukları malzeme üzerinden yapılan tartışmalarla yürütülmektedir. Bu amaçla derste; görsel materyallerle desteklenmiş düz anlatım yöntemi ve ders içi tartışmalar kullanılmaktadır. Tartışmalar, öğrencilerin özellikle aynı konuya farklı yaklaşımları ortaya koyabilecekleri eleştirel ve yaratıcı düşünme mantığı çerçevesinde yürütülmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Psikolojiye giriş konularının temel kavramlarının filmler aracılığıyla dışavurumlarını anlamak.
Psikolojinin çeşitli uygulama alanlarının dinamik bilgisini kavramak
Sözel ve yazılı anlatım yeteneği geliştirmek
İnsan ilişkilerine dair empatik içgörü kazanmak
Derinliğe sahip hikayeler anlatma ve karakterler yaratma becerisini geliştirmek.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sinemaya giriş ve psikoloji, sinema ve psikoloji ilişkisi Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
2 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Alfred Adler, Rollo May ve sinemaya olan etkileri Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
3 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Hollywood sineması ve toplumsal psikoloji, aile kavramı Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
4 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Şiddet, aşk vb. içgüdülerin filmlerdeki temsili Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
5 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Oedipus Kompleksi ve Elektra Kompleksi Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
6 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Rüyalar, kabuslar ve bu öğeleri işleyen filmler: Gizli Yüz, Mulholland Dr. Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
7 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Vize öncesi genel değerlendirme Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Genel değerlendirmen ve sinemada türlerin psikolojiyle ilişkisi Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
10 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Korku filmlerinin psikolojik değerlendirilmesi, korku filmlerinde 'slasher' alt türünün psikolojik arka planı Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
11 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Halloween, Friday the 13th, Nightmare on Elm Street filmleri ve Oedipus Karmaşası Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
12 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Arketipler ve sinema, karakterler ve psikolojinin analizi: Taxi Driver, American Psycho filmleri Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
13 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Karakter yaratma, karakter psikolojisinin analizi, karakter psikolojisinin aktarılması Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
14 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Genel değerlendirme Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
15 - - -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Arslan, U.T. (2009). Aynanın Sırları Psikanalitik Film Kuramı. Kültür ve İletişim, 12(1), 9-38.
Bakır, B. (2008). Sinema ve Psikanaliz. İstanbul: Hayalet Kitap.
Erdoğan, N. (1996). “Sinema ve Psikanaliz.” Toplum ve Bilim, 70, 241- 250.
Freud, S. (2009). Uygarlığın Huzursuzluğu, Haluk Barışcan (Çev.) İstanbul: Metis.
Freud, S. (2001). Haz ilkesinin ötesinde ben ve id. A. Babaoğlu (Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Habip, B. (2019). Kültür ve Psikanaliz (Sinema, Edebiyat ve Güncelin Psikanalizi). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Kaya, F. Ş. (2021). Sosyal psikolojide film analizleri. 3.Baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. SeldaSalman & Çiğdem Asatekin (Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
Tura, S. M. (2005). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. İstanbul: Kanat.
Türkoğlu, N. (2010). Psikanaliz ve sinema üzerine. Sinema Araştırmaları.
Campbell, J. (2010). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Indick, W. (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Tecimer, Ö. (2005). Sinema Modern Mitoloji. İstanbul: Planb Yayıncılık.
Rank, O. (2014). Doğum Travması. İstanbul: Metis Yayınları.
May, R. (2019). Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
2
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
2
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
2
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
3
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 10 3 30
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 2 2 4
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 130
Genel Toplam 130
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0