Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GKP207 | SÜT VE SÜT ÜRÜNLERİ TEKNOLOJİSİ | 3 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EZGİ GENÇ YILMAZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile öğrencilerin süt ve süt ürünleri işleme teknolojisi hakkında bilgi sahibi yapmak. |
İçerik: | Süt ve süt ürünlerinin tamamının işleme teknolojisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İçme sütünün fizikokimyasal özelliklerini tanımlar. |
Peynir, Yoğurt ve Tereyağı üretimini bilir. |
Kefir-Kımız-Ayran üretim teknolojilerini ayırt eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Süt Bilimine Giriş | Anlatım ve soru cevap |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Süt Bileşimini Etkileyen Faktörler | Anlatım ve soru cevap |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sütün Kimyasal Bileşimi ve Fiziko-kimyasal özellikleri-1 | Anlatım ve soru cevap |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sütün Kimyasal Bileşimi ve Fiziko-kimyasal özellikleri-2 | Anlatım ve soru cevap |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Süte Bulaşan Yabancı Maddeler | Anlatım ve soru cevap |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sütün Toplanması ve Fabrikaya Kabulü | Anlatım ve soru cevap |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Süte Uygulanan Ön Teknolojik İşlemler-1 | Anlatım ve soru cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Süte Uygulanan Ön Teknolojik İşlemler-2 | Anlatım ve soru cevap |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İçme Sütü Teknolojisi | Anlatım ve soru cevap |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Peynir Teknolojisi-1 | Anlatım ve soru cevap |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Peynir Teknolojisi-2 | Anlatım ve soru cevap |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Yoğurt Teknolojisi | Anlatım ve soru cevap |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tereyağı Teknolojisi | Anlatım ve soru cevap |
15 | - | GENEL TEKRAR | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Süt Teknolojisi- Prof. Dr. Mustafa ÜÇÜNCÜ |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
|
2 | |||||
2 |
Analyze the characteristic properties of food components.
|
0 | |||||
3 |
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
|
0 | |||||
4 |
Performs microbiological analysis of foods.
|
0 | |||||
5 |
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
|
0 | |||||
6 |
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
|
0 | |||||
2 |
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
|
5 | |||||
3 |
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
|
5 | |||||
4 |
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
|
5 | |||||
5 |
Uses food-related microbiological terms.
|
4 | |||||
6 |
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
|
1 | |||||
2 |
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
|
1 | |||||
3 |
They use information resources related to food safety and production technologies.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
|
0 | |||||
3 |
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
|
0 | |||||
2 |
They take part in food hygiene practices.
|
4 | |||||
3 |
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It is aware of the necessity of lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
|
1 | |||||
2 |
Uses visual, written and verbal communication effectively.
|
1 | |||||
3 |
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
|
0 | |||||
4 |
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
|
1 | |||||
5 |
She/He can take part in team work related to her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
|
5 | |||||
2 |
They can take part in the production and quality determination of various food products.
|
5 | |||||
3 |
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
|
5 | |||||
4 |
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 56 |
Genel Toplam | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |