Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
OYP203 | MESLEKİ UYGULAMALAR I | 3 | 6 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; otopsi öncesi, sırası ve sonrasında gerçekleşen temel uygulamalar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği; atık ayrıştırabilme becerisi, el yıkama becerisi, steril bohça açma-kapama, steril önlük giyme-giydirme becerisi, kan alma becerisi, laboratuvar güvenliği araç ve gereçleri becerisi, otopside üç boşluk açabilme becerisi, organ diseksiyonu yapabilme ve örnek alabilme becerisini içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kan alır. |
Organları tanır. |
Laboratuvar güvenliği araç ve gereçleri bilir. |
Organ diseksiyonu yapar. |
Histopatoljik, mikrobiyolojik, toksikolojik incelemeleri için örnek alır. |
Otopsi algoritmalarını uygular. |
Skopi çeker. |
Otopside fotoğraf çeker. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Atık ayrıştırabilme becerisi | - |
2 | - | El yıkama becerisi | - |
3 | - | Steril bohça açma-kapama, steril önlük giyme-giydirme becerisi | - |
4 | - | Cenaze teslim alma ve teslim etme becerisi | - |
5 | - | Otopsi masasını hazırlama ve temizleme becerisi | - |
6 | - | Adli rapor yazma becerisi | - |
7 | - | Skopi çekme becerisi | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Otopsi Algoritmalarını uygulamama becerisi I | - |
10 | - | Otopsi Algoritmalarını uygulamama becerisi II | - |
11 | - | Otopsi Algoritmalarını uygulamama becerisi III | - |
12 | - | Histopatolojik, Toksikolojik, Mikrobiyolojik inceleme için örnek alma becerisi I | - |
13 | - | Histopatolojik, Toksikolojik, Mikrobiyolojik inceleme için örnek alma becerisi II | - |
14 | - | Histopatolojik, Toksikolojik, Mikrobiyolojik inceleme için örnek alma becerisi III | - |
15 | - | Otopside fotoğraf çekme becerisi | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Arslan, M., N. (2021). Adli Otopsi El Kitabı Temel Yaklaşım Algoritmaları ve Otopsi Tekniği. |
Pomara C. ve Fineschi, (2020). Forensic and Clinical Forensic Autopsy: An Atlas and Handbook. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel, klinik tıp bilimleri ve adli tıp hakkında yeterli birikim sahibi olmak için adli tıp alanında teorik ve pratik bilgileri kullanır.
|
||||||
2 |
Uygun yöntem ile teknikleri seçerek ve uygulayarak, adli tıp ve otopsi işlemlerinde karşılaşılabilecek problemleri tanımlama, çözme ve postmortem örnek alma yeteneği kazanır.
|
||||||
3 |
Otopsi yapım tekniklerini uygulama becerisine sahip olmak ve modern görüntüleme tekniklerini kullanabilmek için gerekli olan ekipmanları seçer.
|
||||||
4 |
Otopsiyi gerçekleştirme ve otopsi sonucunda ölüm nedenini belirleme konusunda neticeye ulaşmayı planlar.
|
||||||
5 |
Türkçe ve İngilizceyle yeterli şekilde kendini ifade etme yeteneğine sahip olmak, belirli konularda iletişim ve topluluk önünde fikirlerini belirtmek için özgüven ve mesleki yeterlilik yeteneğini geliştirir.
|
||||||
6 |
Hayat boyu yeni şeyler öğrenme gerekliliği bilinci, teknoloji ve kendini yenileme yeteneği ile olur.
|
||||||
7 |
Öğrenci alan dışı dersler ile ilgili bilgi kazanır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Otopsi yaparken ihtiyaç duyulan malzemeleri temin etme ve pratik olarak modern teçhizatlarla otopsi işlemini uygular.
|
||||||
2 |
Bilgilere erişme ve bu amaca göre gerekli kaynakları sıralar.
|
||||||
3 |
Bilgi kaynaklarının kullanılması yeteneğini sağlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri değerlendirir.
|
||||||
2 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak sorunları tanımlar.
|
||||||
3 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri analiz eder.
|
||||||
4 |
Çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk alır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar.
|
||||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
|
||||||
3 |
Sağlık alanında tanımlanan sorunların çözümü için planlanan çalışmalarda yer alır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
||||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
||||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
|
||||||
3 |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
|
||||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
||||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
|
||||||
4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyerek meslektaşları ile iletişim kurar.
|
||||||
5 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
||||||
6 |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler.
|
||||||
7 |
Sağlık alanındaki gelişmelere duyarlıdır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
||||||
2 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
|
||||||
3 |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
||||||
4 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun hareket eder.
|
||||||
5 |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
|
||||||
6 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
|
||||||
7 |
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
|
||||||
8 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 8 | 112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 5 | 8 | 40 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 25 | 0 | 158 |
Genel Toplam | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |