Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
LTP207 | BİTKİ VE TOPRAK ANALİZLERİ | 3 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEÇİL KIRLANGIÇ ATAŞEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; bitki örneklerinin alınması, analize hazırlanması, bitki örneklerinde mineral analizlerinin yapılması ve değerlendirilmesi, toprak türleri, toprak örneklerinin alınmaları ve analize hazırlanması, kurutma, öğütme, eleme ve saklama yöntem ve yöntem kritiği, fiziksel ve kimyasal toprak analizleri, toprak besin maddeleri analizleri ve alınan sonuçların değerlendirilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; toprak ana materyalleri, toprak oluşumunda ayrışma, toprak oluşum faktörleri, toprak profili, toprağın fiziksel özellikleri, toprak mineralleri, organik madde, toprak canlıları, toprağın kimyasal özellikleri, toprak suyu, toprak verimliliği, toprakların sınıflandırılması, bitkinin genel yapısı ve özellikleri, bitki organları, organik bileşikler, bitki besin elementleri, gübreleme ve gübre türleri konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Toprağın bileşimi ve toprak türlerini tanımlar. |
Bitkilerin besin gereksinimlerini belirtir. |
Toprak örneği alınması, analiz edilmesi ve yorumlanması işlerini uygular. |
Toprak örneklerinde fiziksel ve kimyasal analizleri uygular. |
Bitki örneklerinde fiziksel ve kimyasal analizleri uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprağın tanımı ve bileşimleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
2 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprak analizlerine bakış | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
3 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprak örneklerinin alınması ve analize hazırlanması | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
4 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta nem ve pH tayini | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
5 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta iletkenlik tayini ve kireç miktarını belirleme yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
6 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta organik madde, azot ve azot türleri belirleme yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
7 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta fosfor, kükürt, potasyum, kalsiyum, magnezyum ve mikro-element belirleme yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki analizlerine bakış | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
10 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinin alınması ve analize hazırlanması | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
11 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinde kül belirlenmesi ve yakma yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
12 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinde N, P, K, Ca, Mg, S belirlenmesi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
13 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki Örneklerinde Fe, Mn, Zn, Cu, B, Mo belirlenmesi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
14 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinde Cl, Ni, Al, Co, Se, Si, Na, V belirlenmesi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
15 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Tarım ilaçlarının yararları, çeşitleri ve riskleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kaçar, B. (2014). Kolay Uygulanabilir Bitki Analizleri - Bitki, Toprak ve Gübre Analizleri: 2. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kaçar, B. (2013). Temel Gübre Bilgisi. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kaçar, B. (2016). Fiziksel ve kimyasal toprak analizleri- Bitki toprak gübre analizleri 3, Nobel Akademik Yayıncılık. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Müftüoğlu, Nuray M. (2014), Türkmen C., Çıklı Y., Toprak ve Bitkide verimlilik analizleri, Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dane, J.H. and Topp, G.C. (2002). Methods of Soil Analysis: Part 4 Physical Methods. Soil Science Society of America. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
|
5 | |||||
2 |
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
|
4 | |||||
3 |
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
|
4 | |||||
4 |
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have the ability to work independently.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
|
0 | |||||
2 |
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
|
5 | |||||
2 |
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
|
5 | |||||
3 |
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
|
4 | |||||
4 |
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 1 | 2 | 2 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
TOPLAM | 39 | 0 | 103 |
Genel Toplam | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |