TR EN

BİTKİ VE TOPRAK ANALİZLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LTP207 BİTKİ VE TOPRAK ANALİZLERİ 3 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEÇİL KIRLANGIÇ ATAŞEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; bitki örneklerinin alınması, analize hazırlanması, bitki örneklerinde mineral analizlerinin yapılması ve değerlendirilmesi, toprak türleri, toprak örneklerinin alınmaları ve analize hazırlanması, kurutma, öğütme, eleme ve saklama yöntem ve yöntem kritiği, fiziksel ve kimyasal toprak analizleri, toprak besin maddeleri analizleri ve alınan sonuçların değerlendirilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; toprak ana materyalleri, toprak oluşumunda ayrışma, toprak oluşum faktörleri, toprak profili, toprağın fiziksel özellikleri, toprak mineralleri, organik madde, toprak canlıları, toprağın kimyasal özellikleri, toprak suyu, toprak verimliliği, toprakların sınıflandırılması, bitkinin genel yapısı ve özellikleri, bitki organları, organik bileşikler, bitki besin elementleri, gübreleme ve gübre türleri konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Toprağın bileşimi ve toprak türlerini tanımlar.
Bitkilerin besin gereksinimlerini belirtir.
Toprak örneği alınması, analiz edilmesi ve yorumlanması işlerini uygular.
Toprak örneklerinde fiziksel ve kimyasal analizleri uygular.
Bitki örneklerinde fiziksel ve kimyasal analizleri uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Toprağın tanımı ve bileşimleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
2 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Toprak analizlerine bakış Anlatım, soru - cevap, uygulama.
3 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Toprak örneklerinin alınması ve analize hazırlanması Anlatım, soru - cevap, uygulama.
4 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Toprakta nem ve pH tayini Anlatım, soru - cevap, uygulama.
5 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Toprakta iletkenlik tayini ve kireç miktarını belirleme yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
6 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Toprakta organik madde, azot ve azot türleri belirleme yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
7 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Toprakta fosfor, kükürt, potasyum, kalsiyum, magnezyum ve mikro-element belirleme yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Bitki analizlerine bakış Anlatım, soru - cevap, uygulama.
10 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Bitki örneklerinin alınması ve analize hazırlanması Anlatım, soru - cevap, uygulama.
11 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Bitki örneklerinde kül belirlenmesi ve yakma yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
12 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Bitki örneklerinde N, P, K, Ca, Mg, S belirlenmesi Anlatım, soru - cevap, uygulama.
13 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Bitki Örneklerinde Fe, Mn, Zn, Cu, B, Mo belirlenmesi Anlatım, soru - cevap, uygulama.
14 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Bitki örneklerinde Cl, Ni, Al, Co, Se, Si, Na, V belirlenmesi Anlatım, soru - cevap, uygulama.
15 Literatür tarama, bireysel hazırlık. Tarım ilaçlarının yararları, çeşitleri ve riskleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kaçar, B. (2014). Kolay Uygulanabilir Bitki Analizleri - Bitki, Toprak ve Gübre Analizleri: 2. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kaçar, B. (2013). Temel Gübre Bilgisi. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kaçar, B. (2016). Fiziksel ve kimyasal toprak analizleri- Bitki toprak gübre analizleri 3, Nobel Akademik Yayıncılık. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
Müftüoğlu, Nuray M. (2014), Türkmen C., Çıklı Y., Toprak ve Bitkide verimlilik analizleri, Nobel Akademik Yayıncılık.
Dane, J.H. and Topp, G.C. (2002). Methods of Soil Analysis: Part 4 Physical Methods. Soil Science Society of America.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
5
2
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
4
3
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
4
4
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have the ability to work independently.
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
0
2
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
5
2
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
5
3
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
4
4
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 2 2
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 2 2 4
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 1 2
TOPLAM 39 0 103
Genel Toplam 103
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0