Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
LTP207 | BİTKİ VE TOPRAK ANALİZLERİ | 3 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEÇİL KIRLANGIÇ ATAŞEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; bitki örneklerinin alınması, analize hazırlanması, bitki örneklerinde mineral analizlerinin yapılması ve değerlendirilmesi, toprak türleri, toprak örneklerinin alınmaları ve analize hazırlanması, kurutma, öğütme, eleme ve saklama yöntem ve yöntem kritiği, fiziksel ve kimyasal toprak analizleri, toprak besin maddeleri analizleri ve alınan sonuçların değerlendirilmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; toprak ana materyalleri, toprak oluşumunda ayrışma, toprak oluşum faktörleri, toprak profili, toprağın fiziksel özellikleri, toprak mineralleri, organik madde, toprak canlıları, toprağın kimyasal özellikleri, toprak suyu, toprak verimliliği, toprakların sınıflandırılması, bitkinin genel yapısı ve özellikleri, bitki organları, organik bileşikler, bitki besin elementleri, gübreleme ve gübre türleri konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Toprağın bileşimi ve toprak türlerini tanımlar. |
Bitkilerin besin gereksinimlerini belirtir. |
Toprak örneği alınması, analiz edilmesi ve yorumlanması işlerini uygular. |
Toprak örneklerinde fiziksel ve kimyasal analizleri uygular. |
Bitki örneklerinde fiziksel ve kimyasal analizleri uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprağın tanımı ve bileşimleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
2 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprak analizlerine bakış | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
3 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprak örneklerinin alınması ve analize hazırlanması | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
4 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta nem ve pH tayini | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
5 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta iletkenlik tayini ve kireç miktarını belirleme yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
6 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta organik madde, azot ve azot türleri belirleme yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
7 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Toprakta fosfor, kükürt, potasyum, kalsiyum, magnezyum ve mikro-element belirleme yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki analizlerine bakış | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
10 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinin alınması ve analize hazırlanması | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
11 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinde kül belirlenmesi ve yakma yöntemleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
12 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinde N, P, K, Ca, Mg, S belirlenmesi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
13 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki Örneklerinde Fe, Mn, Zn, Cu, B, Mo belirlenmesi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
14 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Bitki örneklerinde Cl, Ni, Al, Co, Se, Si, Na, V belirlenmesi | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
15 | Literatür tarama, bireysel hazırlık. | Tarım ilaçlarının yararları, çeşitleri ve riskleri | Anlatım, soru - cevap, uygulama. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kaçar, B. (2014). Kolay Uygulanabilir Bitki Analizleri - Bitki, Toprak ve Gübre Analizleri: 2. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kaçar, B. (2013). Temel Gübre Bilgisi. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kaçar, B. (2016). Fiziksel ve kimyasal toprak analizleri- Bitki toprak gübre analizleri 3, Nobel Akademik Yayıncılık. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Müftüoğlu, Nuray M. (2014), Türkmen C., Çıklı Y., Toprak ve Bitkide verimlilik analizleri, Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dane, J.H. and Topp, G.C. (2002). Methods of Soil Analysis: Part 4 Physical Methods. Soil Science Society of America. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar alanında temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Temel matematik ve fen bilimleri konularında asgari teknik alt yapıya sahip olur.
|
4 | |||||
3 |
Etkin bir şekilde numune alma, deney ve analiz aracığıyla veri toplama, elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
4 | |||||
4 |
Kalite güvencesi ve kalite yönetim sistemleriyle ilgili temel kavramları bilir ve kalite kontrol sürecinin toplam kalite yönetimi içerisindeki önemine uygun şekilde çalışmalar yürütebilir.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretebilme ve AR-GE yapabilecek yetenekte olur.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tarihi değerlere saygılıdır ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Ekip çalışmasının gerekliliğini bilir ve gerektiğinde ekip çalışması yapar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar teknolojisi alanı ile ilgili teknikleri bilir ve laboratuvar araç, alet ve cihazları uygun ve etkin bir biçimde kullanır.
|
5 | |||||
2 |
Gıda, su, bitki, toprak, kimyasal, mikrobiyolojik ve tıbbi materyallerin analizini gerçekleştirebilir.
|
5 | |||||
3 |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 1 | 2 | 2 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
TOPLAM | 39 | 0 | 103 |
Genel Toplam | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |