TR EN

İSTATİSTİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP231 İSTATİSTİK 3 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DAMLA ZEYDANLI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; istatistiğin temel kavramları, betimsel istatistik, çıkarım, kestirim ve öngörü bilgilerinin üretilmesinde kullanılan bazı yöntem ve tekniklerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; istatistiğe giriş ve temel kavramlar, veri toplama yöntemleri, verilerin sınıflandırılması, verilerin grafikler halinde gösterilmesi, tablo ve grafiklerin anlaşılması ve yorumlanması, aritmetik ortalama, ağırlıklı ortalama, geometrik ortalama, harmonik ortalama, mod, medyan, varyasyon katsayısı, dağılım fonksiyonları, nicel analizlerde hata çeşitleri, tekrarlanmış ölçümlerin istatistiği, güven aralıkları, permütasyon ve kombinasyonu içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İstatistik alanındaki temel kavramları tanımlar.
Araştırmaya konu olan hipotezleri belirtir.
Laboratuvar teknolojisi alanında istatistiki verileri toplayarak yorumlar.
Laboratuvar analizlerindeki hataları sınıflandırır.
Parametreler için güven aralıklarını ölçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. İstatistiğe giriş ve temel kavramlar Anlatım, soru - cevap.
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Veri toplama yöntemleri Anlatım, soru - cevap.
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Verilerin sınıflandırılması Anlatım, soru - cevap.
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Verilerin grafikler halinde gösterilmesi Anlatım, soru - cevap.
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Tablo ve grafiklerin anlaşılması ve yorumlanması Anlatım, soru - cevap.
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Aritmetik ve ağırlıklı ortalama Anlatım, soru - cevap.
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Geometrik ve harmonik ortalama Anlatım, soru - cevap.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Mod, medyan Anlatım, soru - cevap.
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Varyasyon katsayısı Anlatım, soru - cevap.
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Dağılım fonksiyonları Anlatım, soru - cevap.
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Nicel analizlerde hata çeşitleri Anlatım, soru - cevap.
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Tekrarlanmış ölçümlerin istatistiği Anlatım, soru - cevap.
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Güven aralıkları Anlatım, soru - cevap.
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Permütasyon, kombinasyon Anlatım, soru - cevap.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çil, B. (2000). İstatistik. Ankara: Detay Yayıncılık.
Bakır, M. ve Aydın, C. (2015). İstatistik (6. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kılıçkaplan, S. (1997). İstatistiğe Giriş I. Ankara: Alkım Yayınevi.
Sırıksaran, E. (2000). Teori ve Uygulamaları ile İstatistiksel Yöntemler. İstanbul: Sigma Yayınları.
Spiegel, M. ve Stephens, L. (2017). Schaum's Outline of Statistics (5th ed.). New York: McGraw-Hill Education.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar alanında temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
0
2
Temel matematik ve fen bilimleri konularında asgari teknik alt yapıya sahip olur.
5
3
Etkin bir şekilde numune alma, deney ve analiz aracığıyla veri toplama, elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
0
4
Kalite güvencesi ve kalite yönetim sistemleriyle ilgili temel kavramları bilir ve kalite kontrol sürecinin toplam kalite yönetimi içerisindeki önemine uygun şekilde çalışmalar yürütebilir.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretebilme ve AR-GE yapabilecek yetenekte olur.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tarihi değerlere saygılıdır ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
0
2
Ekip çalışmasının gerekliliğini bilir ve gerektiğinde ekip çalışması yapar.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar teknolojisi alanı ile ilgili teknikleri bilir ve laboratuvar araç, alet ve cihazları uygun ve etkin bir biçimde kullanır.
0
2
Gıda, su, bitki, toprak, kimyasal, mikrobiyolojik ve tıbbi materyallerin analizini gerçekleştirebilir.
0
3
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
0
4
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0