TR EN

BİYOKİMYA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BIK111 BİYOKİMYA 2 3 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Biyokimya ile ilgili temel kavramları, metabolizmanın önemli rekasiyonları olan glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon, glikojenez, glikojenoliz reaksiyonları, yağ yağ asidi oksidasyonu ve üre döngüsü, protein, enzim, nükleik asit, vitamin, mineral ve hormonların yapı ve fonksiyonları ile ilgili bilgileri kazandırmaktır.
İçerik: Metabolizma, Makromoleküller, Biyomoleküllerin reaksiyonları ve metabolizma faaliyetlerini içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Biyokimyada temel kavramları tanımlar.
Canlı organizmalarda kimyasal dönüşüm: metabolizmayı özetler.
Glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon ve toplam ATP kazanımı, glikojenoliz ,glikoneogenezi tanımlar.
Yağlar ve yağ asidi oksidasyonu,üre döngüsünü tanımlar.
Protein, Enzimlerin, Nükleik asitlerin, Vitaminlerin, Eser elementlerin ve Hormonların yapı ve fonksiyonlarını tanımlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders konuları ile ilgili güncel bilgilerin kontrolü Ders içeriği ve konusunun anlatılması: Dersin tanıtılması. Biyokimyaya Giriş, Metabolizma ve Temel Kavramlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
2 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
3 Literatür taraması Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücre, hücre organelleri ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Apoptoz ve Nekroz, Hücrede Madde İletimi; Transport Anlatım, Video, şekil, soru cevap
5 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak. Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
6 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Proteinlerin yapısı, hemoglobin, kollagen, elastin Anlatım, Video, şekil, soru cevap
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Enzimler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
10 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Karbonhidrat metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
11 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Lipitlerin yapı ve fonksiyonları, Lipid ve lipoproteinlerin metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
12 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Nükleik asitlerin yapısı Anlatım, Video, şekil, soru cevap
13 Literatür taraması Vitaminler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
14 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak, kitap bölümü okumak. Eser elementler ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
15 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmaları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Konukoğlu, D. (2018). Temel ve Klinik Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Can, M. Güven, B. Demirtaş S. (2018). Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi
Kosova, F. (2019). Sağlık Yüksekokulları için Tıbbi Biyokimya. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
Nelson, D. ve Cox M. Çeviri: Elçin Y. M. (2016). Lehninger Biyokimyanın Temel İlkeleleri. Ankara: Palme Yayıncılık
Harvey, V. and Ferrier, D. (7th Edition, 2017). Biochemistry. Lippincott Williams & Wilkins.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have basic theoretical and practical knowledge in the field of laboratory science.
2
2
They have a minimum technical infrastructure in basic mathematics and science subjects.
5
3
They acquire the ability to effectively collect data through efficient sampling, experiments, and analysis, and to interpret and evaluate the obtained data.
3
4
They are aware of the fundamental concepts related to quality assurance and quality management systems, and they can conduct work in accordance with the importance of the quality control process within total quality management.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have knowledge of ethical principles and rules related to their field.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They possess the capability to generate original ideas that can respond to the demands and advancements in the laboratory sector, as well as the ability to conduct research and development (R&D) activities.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They interpret and evaluate data using the basic level of knowledge and skills acquired in their field, identify problems, analyze them, and participate/take responsibility in planned activities for solving them.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They have the ability to work independently.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They acquire an awareness of the necessity of lifelong learning and gain an understanding of keeping up with developments in science and technology, as well as continually renewing themselves.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are respectful towards historical values and possess social responsibility awareness.
1
2
They understand the necessity of teamwork and engage in team collaboration when needed.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They are knowledgeable about laboratory technology and proficiently utilize laboratory instruments and equipment in an appropriate and effective manner.
1
2
They can conduct analyses of food, water, plants, soil, chemicals, microbiological samples, and medical materials.
1
3
They have sufficient awareness regarding individual and public health, environmental protection, and occupational safety.
1
4
They act in accordance with laws, regulations, legislation, and professional ethical standards regarding their duties, rights, and responsibilities as an individual.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 2 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0