Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIK111 | BİYOKİMYA | 2 | 3 | 3 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Biyokimya ile ilgili temel kavramları, metabolizmanın önemli rekasiyonları olan glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon, glikojenez, glikojenoliz reaksiyonları, yağ yağ asidi oksidasyonu ve üre döngüsü, protein, enzim, nükleik asit, vitamin, mineral ve hormonların yapı ve fonksiyonları ile ilgili bilgileri kazandırmaktır. |
İçerik: | Metabolizma, Makromoleküller, Biyomoleküllerin reaksiyonları ve metabolizma faaliyetlerini içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Biyokimyada temel kavramları tanımlar. |
Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonları tanımlar. |
Hücre çeşitlerini prokaryotik ve ökaryotik hücreleri sınıflandırır, hücre organellerini ve fonksiyonlarını özetler |
Apoptoz ve Nekrozu tanımlar, Hücrede Madde taşınması mekanizmalarını sınıflandırır. |
Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar, aminoasit metabolizması rekasiyonlarını açıklar. |
Protein, hemoglobin, kollagen, elastin yapılarını tanır. |
Enzimleri sınıflandırır, yapılarını ve çalışma şekillerini açıklar. |
Karbonhidratların yapı ve fonksiyonlarını tanır, karbonhidrat sınıflarını örneklerle açıklar. |
Karbonhidrat metabolizması reaksiyonlarını tanımlar, metabolizmada çalışan enzim ve hormonları özetler. |
Lipitlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar, lipid çeşitlerini sınıflandırır, örneklerle açıklar. |
Nükleik asitlerin yapısını tanımlar, yapısal farklılıkları karşılaştırır. |
Vitaminleri sınıflandırır, metabolizmadaki görevlerini açıklar. |
Eser elementleri (mineraller)sınıflandırır, metabolizmadaki görevlerini açıklar. |
Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmalarını açıklar. Sentezlendikleri bezlere göre hormonları sınıflandırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders konuları ile ilgili güncel bilgilerin kontrolü | Ders içeriği ve konusunun anlatılması: Dersin tanıtılması. Biyokimyaya Giriş, Metabolizma ve Temel Kavramlar | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
2 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
3 | Literatür taraması | Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücre, hücre organelleri ve fonksiyonları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Apoptoz ve Nekroz, Hücrede Madde İletimi; Transport | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
5 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak. | Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
6 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Proteinlerin yapısı, hemoglobin, kollagen, elastin | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması | Enzimler | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması | Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
10 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak | Karbonhidrat metabolizması | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
11 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Lipitlerin yapı ve fonksiyonları, Lipid ve lipoproteinlerin metabolizması | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
12 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması | Nükleik asitlerin yapısı | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
13 | Literatür taraması | Vitaminler | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
14 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak, kitap bölümü okumak. | Eser elementler ve fonksiyonları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
15 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak | Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmaları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Konukoğlu, D. (2018). Temel ve Klinik Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri |
Can, M. Güven, B. Demirtaş S. (2018). Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri |
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi |
Kosova, F. (2019). Sağlık Yüksekokulları için Tıbbi Biyokimya. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Nelson, D. ve Cox M. Çeviri: Elçin Y. M. (2016). Lehninger Biyokimyanın Temel İlkeleleri. Ankara: Palme Yayıncılık |
Harvey, V. and Ferrier, D. (7th Edition, 2017). Biochemistry. Lippincott Williams & Wilkins. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar alanında temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
2 | |||||
2 |
Temel matematik ve fen bilimleri konularında asgari teknik alt yapıya sahip olur.
|
5 | |||||
3 |
Etkin bir şekilde numune alma, deney ve analiz aracığıyla veri toplama, elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
3 | |||||
4 |
Kalite güvencesi ve kalite yönetim sistemleriyle ilgili temel kavramları bilir ve kalite kontrol sürecinin toplam kalite yönetimi içerisindeki önemine uygun şekilde çalışmalar yürütebilir.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretebilme ve AR-GE yapabilecek yetenekte olur.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tarihi değerlere saygılıdır ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
|
1 | |||||
2 |
Ekip çalışmasının gerekliliğini bilir ve gerektiğinde ekip çalışması yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Laboratuvar teknolojisi alanı ile ilgili teknikleri bilir ve laboratuvar araç, alet ve cihazları uygun ve etkin bir biçimde kullanır.
|
1 | |||||
2 |
Gıda, su, bitki, toprak, kimyasal, mikrobiyolojik ve tıbbi materyallerin analizini gerçekleştirebilir.
|
1 | |||||
3 |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
1 | |||||
4 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 28 | 0 | 76 |
Genel Toplam | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |