TR EN

RADYOLOJİK ANATOMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TGP106 RADYOLOJİK ANATOMİ 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Tüm vücut anatomisinin değişik görüntüleme yöntemleri ile öğrenmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Radyolojide Etik, Zaman Yönetimi, İskelet Sistemi Radyolojik Anatomisi, Üst Ekstremite Radyolojik Anatomisi, Alt Ekstremite Radyolojik Anatomisi, Sinir Sistemi Radyolojik Anatomisi, Solunum Sistemş Radyolojik Anatomisi, Sindirim Sistemi Radyolojik Anatomisi, Üriner Sitem Radyolojik Anatomisi, Meme Radyolojik Anatomisi, Radyolojide Algoritm, Radyolojik Tanı Cihazları, Radyolojik Anatomide Konjenital Farklılıklar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İskelet Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Sinir sisteminin Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Solunum Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Dolaşım Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Sindirim Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Üriner Sistem Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Meme Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Radyolojide Algoritmi Öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Giriş, Tanıtım ve Amaç Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Zaman Yönetimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Radyoloji ve Etik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. İskelet Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Üst Eksremite Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Alt Ekstremite Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sinir Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Solunum Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Dolaşım Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sindirim Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Üriner Sistem Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Meme Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Radyolojide Algoritm Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Radyolojik Tanı Cihazları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tuncel, E. (2012). Klinik radyoloji. Nobel ve Güneş Tıp Kitabevleri.
Kaya, T., Adapınar, B., & Özkan, R. (1997). Temel radyoloji tekniği. Nobel Kitabevi, İstanbul.
CD Claussen, S Miller, M Fenchel, et al. Direct Diagnosisin Radiology: Cardiac Imaging (çeviri: Barut AY, Orhan Ö, Rakıcı İT. Kardiak Görüntüleme) Veri Medikal Yayıncılık, Ankara, 2010.
Barut A.Y, Çermik F, Karaçetin D. Radyasyon Güvenliği El Kitabı. İstanbul, S.B. İstanbul Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Yayınları, 2011.
AS Whitley, C Sioane, G Jefferson, et al. Clark’s Pocket Handbook for Radiographers Second Edition (çeviri: Kuru Lİ, Aslan A, Barut AY, Buz A, Erdemli S, Mutlu F, Duman E. Radyoloji Teknikerleri İçin El Kitabı) Güneş Tıp Kitabevi, İstanbul, 2019.
Kuruluş, B. P. R. G. K., & Etkinlikleri, G. V. (2004). Temel Radyoloji Fiziği. Türk Radyoloji Derneği İzmir Şubesi Eğitim Sempozyumları, 2005, 142-146.
Rankine, J. J. (2005). Diagnostic Imaging: Orthopaedics. Stoller, Tirman, Bredella, Beltran, Branstetter and Blease.
Greenspan, A. (2014). Orthopedic imaging: a practical approach. Lippincott Williams & Wilkins.
Oğuz M. Röntgen Fiziğine Giriş: Diagnostik I. Adana, ÇÜ Basımevi, 1992.
Osei EK, Faulkner K. Fetal doses from radiological examinations. Brit J of Radiol 1999; 72:773-780
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Programı Ders Notları.
Ferner H, Staubesand J. Sobotto Atlas of Human Anatomy. 10th ed. Münih, Urban & Schwarzenberg, 1982.
Heinz Fenies (çeviri editörü: Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM), Tania MARUR, Uluslararası Terimlerle Resimli Anatomi Sözlüğü, Nobel&Yüce, İstanbul, Nisan 2001.
Ceydeli Nergis, Radyolojik Görüntüleme Tekniği, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Radyodiagnostik Anabilim Dalı, İzmir, 2000.
Kaya T. Kas İskelet Yumuşak Doku Radyolojisi.
Moeller, Torsten B. Radyografide Normal Bulgular.
Ayşan E. İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı.
Möller, Torsten B. Kesitsel Anatomi Cep Atlası.
Arslan Mustafa, Radyoloji, Sistem Ofset Basım-Yayın, Ankara, 1992.
http://kddb.gelisim.edu.tr/
Civaner MM. Meslek Örgütlerinin Deontolojik Görevleri, TTB ve Tabip Odalarının Tıbbi Etik ve Deontolojiyi Koruma Sorumluluğu, In: Bulut N, Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları; Aralık 2018: 9-19
Platon. Sokrates’in Savunması. 24. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi; 2018
Kuçuradi I. Etik. 6. Basım. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu; 2015
Arda B, Kahya E, Gül Başağaç T. Bilim Etiği ve Bilim Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi; 2004
Nietzsche F. İyinin ve Kötünün Ötesinde. 4. Basım. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; Kasım 2018
Kant I. Pratik Usun Eleştirisi. 9. Basım. İstanbul: Say Yayınları; 2016
Cevizci A. Uygulamalı Etik. 1. Basım. İstanbul: Say Yayınları; 2013
Osmay N. İnsan Mühendisliği. 3. Basım. İstanbul: Alfa Yayınları; 2003

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip; insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olabilmelidir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aldıkları eğitim-öğretim doğrultusunda bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek,sorunları tespit ederek çözüm arayan nitelikli teknik elemanlar hedeflenmektedir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel fizik ve kimya kavramlarını açıklayabilme.
5
2
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik.
5
3
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyodiagnostik alanında tüm alt branşlarda çalışabilecek ve radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek nitelikli teknik personel, veri toplayıp sonuç oluşturarak, sorunlar karşısında ekip elemanı olarak görev alır ve verilen görevleri bağımsız olarak yerine getirebilir.
4
2
Sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü çekimleri yapabilme ve elde edilen verileri değerlendirebilme.
4
3
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle öğrenme gereksinimlerini belirler ve bilgi kaynaklarına ulaşır.
5
2
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen yetkinlikte olunmalıdır.
5
2
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyodiagnostik alanında temel mesleki yeterliliklere sahip; iş güvenliği konusunda yeterli ve sorumluluk alabilecek; insan sağlığını koruma kurallarına uyacak yeterlilikte olmalıdır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0