Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP115 | TIBBİ VE RADYOLOJİK TERMİNOLOJİ | 1 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SERKAN HACIMUSTAFAOĞLU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrencilere, Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve yeterliklerin kazandırılmasıdır. |
İçerik: | Terminolojiye Giriş (Tanım ve Tarih, Terimlerde Söyleyiş, Terimlerde Ögeler: Kökler, Önekler, Sonekler), Terim Çeşitleri (Genel Terimler, Eponim Terimler, Akronim Terimler), İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimler, Hareket Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Sinir Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara İlişkin Tıbbi Terimler, Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler, Duyu Organlarına İlişkin Terimler (Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimler), Radyografi, Ultrasonografi, Mamografi, Floroskopi ve Kontrast Maddeler, Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Nükleer Tıp Ve Radyoterapi’ye İlişkin Terimlerden oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Radyografi, Ultrasonografi, Mamografi, Floroskopi, Anjiografi, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Nükleer Tıp Ve Radyoterapi’ye ilişkin tıbbi terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar, ayırt eder. |
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir. |
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara Ve Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir. |
İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir. |
Tıbbi terimlere ait kökleri, önekleri, sonekleri tam ve doğru olarak telaffuz ederek yazar ve bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Terminolojiye Giriş | Anlatım ve soru cevap |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Terim Çeşitleri | Anlatım ve soru cevap |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Hareket Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sinir Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Solunum Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler | Anlatım ve soru cevap |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Duyu Organlarına İlişkin Terimler | Anlatım ve soru cevap |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tanısal Terimler 1 | Anlatım ve soru cevap |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tanısal Terimler 2 | Anlatım ve soru cevap |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tanısal Terimler 3 | Anlatım ve soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akyurt, N. (2018). Tıbbi Terminoloji, Kongre Kitabevi |
Arıncı, K., Elhan, A. (1975). Anatomi Terimleri Kılavuzu, Öğretmenler Matbaası |
Dorland's Illustrated Medical Dictionary 28. Edition (1994). Harcout Brace International Edition, W.B.Saunders |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip; insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olabilmelidir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aldıkları eğitim-öğretim doğrultusunda bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek,sorunları tespit ederek çözüm arayan nitelikli teknik elemanlar hedeflenmektedir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel fizik ve kimya kavramlarını açıklayabilme.
|
5 | |||||
2 |
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik.
|
4 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyodiagnostik alanında tüm alt branşlarda çalışabilecek ve radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek nitelikli teknik personel, veri toplayıp sonuç oluşturarak, sorunlar karşısında ekip elemanı olarak görev alır ve verilen görevleri bağımsız olarak yerine getirebilir.
|
4 | |||||
2 |
Sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü çekimleri yapabilme ve elde edilen verileri değerlendirebilme.
|
4 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle öğrenme gereksinimlerini belirler ve bilgi kaynaklarına ulaşır.
|
5 | |||||
2 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen yetkinlikte olunmalıdır.
|
5 | |||||
2 |
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyodiagnostik alanında temel mesleki yeterliliklere sahip; iş güvenliği konusunda yeterli ve sorumluluk alabilecek; insan sağlığını koruma kurallarına uyacak yeterlilikte olmalıdır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 48 |
Genel Toplam | 48 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 1,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |