Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SMP102 |
FARMAKOLOJİ |
2 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ASSOCIATE DEGREE, TYY: + 5.Level, EQF-LLL: 5.Level, QF-EHEA: Short Cycle |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Lecturer İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
general pharmacology, pharmacokinetics, pharmacodynamics, drug administration routes, and is intended to provide general information about the drug |
İçerik: |
General Pharmacology of the main issues will be considered. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sort basic principles of pharmacokinetics and pharmaco dynamic topic |
Recognize basic cardiovascular pharmacological agents |
Basic properties of cardio vascular agents Queues |
Distinguish the basic cardiovascular field use of pharmacological agents |
Cardiovascular distinguish pathological conditions associated with drug use |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Pharmacodynamics and pharmacokinetics |
- |
2 |
- |
Anesthetic agents |
- |
3 |
- |
antiarrhythmics |
- |
4 |
- |
Inotropic and vasopressor agents |
- |
5 |
- |
vasodilators |
- |
6 |
- |
The agents used in the treatment of congestive heart failure |
- |
7 |
- |
Antimicrobial agents |
- |
8 |
- |
MID-TERM EXAM |
- |
9 |
- |
anticoagulants |
, |
10 |
- |
Heparin-induced trompositep NEW |
- |
11 |
- |
Lack of antithrombin 3 |
- |
12 |
- |
Chemotherapy and immunosuppressive agents |
- |
13 |
- |
antidiabetics |
- |
14 |
- |
The pharmaceutical industry |
- |
15 |
- |
Antifibrolitik are |
- |
16 |
- |
FINAL EXAM |
- |
17 |
- |
FINAL EXAM |
- |
KAYNAKLAR |
Lippincott's Pharmacology |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Uses field terminology effectively
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Expresses social ethical values.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Participates in quality management and processes
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Interprets data related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works with other health disciplines.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Lecture & In-Class Activities |
14 |
3 |
42 |
Preliminary & Further Study |
14 |
3 |
42 |
Land Surveying |
0 |
0 |
0 |
Group Work |
0 |
0 |
0 |
Laboratory |
0 |
0 |
0 |
Reading |
0 |
0 |
0 |
Assignment (Homework) |
0 |
0 |
0 |
Project Work |
0 |
0 |
0 |
Seminar |
0 |
0 |
0 |
Internship |
0 |
0 |
0 |
Technical Visit |
0 |
0 |
0 |
Web Based Learning |
0 |
0 |
0 |
Implementation/Application/Practice |
0 |
0 |
0 |
Practice at a workplace |
0 |
0 |
0 |
Occupational Activity |
0 |
0 |
0 |
Social Activity |
0 |
0 |
0 |
Thesis Work |
0 |
0 |
0 |
Field Study |
0 |
0 |
0 |
Report Writing |
0 |
0 |
0 |
Final Exam |
1 |
1 |
1 |
Preparation for the Final Exam |
2 |
3 |
6 |
Mid-Term Exam |
1 |
1 |
1 |
Preparation for the Mid-Term Exam |
2 |
3 |
6 |
Short Exam |
0 |
0 |
0 |
Preparation for the Short Exam |
0 |
0 |
0 |
TOTAL |
34 |
0 |
98 |
|
Genel Toplam |
98 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|