Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ENP205 |
ELEKTROMİYOGRAFİ I (EMG) |
3 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. MURAT KARA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. MURAT KARA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
lektrofizyoloji laboratuarının ve elektrofizyolojide kullanılan araç ve cihazların özelliklerinin öğrenilmesi |
İçerik: |
erste elektrofizyoloji laboratuarları, topraklama, oda ısısı, ışıklandırma, hasta kayıtlama, artefakt oluşturabilecek elektriktrostatik, elektromanyetik ve diğer kaynaklar, kablolar, transkranial manyetik stimülatör, elektronöromyografi, elektroensefalografi cihazları, ENMG?de kullanılan bar, disk, yüzük, tek kullanımlık yüzey/yüzük elektrodlar, duyusal iğne elektrodları, konsantrik, monopolar, makro EMG elektrodu,tek lif iğne elektrodları, enjeksiyon iğne elektrodları, toprak elektrodlar ve stimülatör elektrodlar, kafa içi kayıt elektrodları, sinir ölçümleri genel prensipleri anlatılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Elektrofizyolojideki artefakt kaynaklarını bilir |
Elektrofizyolojide kullanılan araç ve cihazların özellikleri ile bunların kullanım alanlarını öğrenir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Sunum Okuması |
ENMG'nin Tarihçesi, ENMG Laboratuarlarının Tanıtımı |
Anlatım Soru-Yanıt |
2 |
Sunum Okuması |
Elektronörofizyolojide İncelenen Sistemler, Elektronörofizyoloji Teknikeri Görev-Yetki ve Sorumlulukları |
Anlatım Soru-Yanıt |
3 |
Sunum Okuması |
EMG Cihazı ve Temel Elektrik |
Anlatım Soru-Yanıt |
4 |
Sunum Okuması |
EMG Aktiviteleri ve Aksiyon Potansiyeli |
Anlatım Soru-Yanıt |
5 |
Sunum Okuması |
Nöromuskuler Hastalıklarda EDX Bulguları |
Anlatım Soru-Yanıt |
6 |
Sunum Okuması |
Median Sinir-1 |
Anlatım Soru-Yanıt |
7 |
Sunum Okuması |
Median Sinir-2 |
Anlatım Soru-Yanıt |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Sunum Okuması |
Ulnar Sinir-1 |
Anlatım Soru-Yanıt |
10 |
Sunum Okuması |
Ulnar Sinir-2 |
Anlatım Soru-Yanıt |
11 |
Sunum Okuması |
Tibial Sinir-1 |
Anlatım Soru-Yanıt |
12 |
Sunum Okuması |
Tibial Sinir-2 |
Anlatım Soru-Yanıt |
13 |
Sunum Okuması |
Ortak Peroneal Sinir-1 |
Anlatım Soru-Yanıt |
14 |
Sunum Okuması |
Ortak Peroneal Sinir-2 |
Anlatım Soru-Yanıt |
15 |
Sunum Okuması |
Genel Değerlendirme |
Anlatım Soru-Yanıt |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Leis, A. A., Schenk, M. P. (2013). Atlas of Nerve Conduction Studies and Electromyography. Birleşik Krallık: Oxford University Press. |
David, C.P, Barbara, E.S. (2017). Elektromiyografi ve Nöromüsküler Hastalıklar. Nobel Tıp Kitabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektronörofizyoloji alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Uzman hekim gözetiminde hastaya gerekli elektronörofizyolojik uygulamaları yapabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastayı monitörize edip, hasta-tekniker, tekniker-doktor iletişimini sağlayabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak gözetiminde bulunduğu uzman doktor ile ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uzman doktor ile uyumlu bir şekilde çalışarak acil ve öngörülemeyen durumlarda yetkin davranabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Elektronörofizyoloji ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Elektroensefalograf, Elektromiyograf, Polisomnograf ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekipten bağımsız değil ekibi ile uyumlu çalışabilme yetisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektronörofizyoloji ile ilgili temel ve uygulamalı sağlık bilgisine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Uygulama öncesinde, esnasında ve sonrasında hasta ile uzman doktor arasındaki iletişimi sağlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uzman hekim gözetiminde hastaya gerekli elektronörofizyolojik uygulamaları tekniğine uygun yapabilir, hasta-doktor iletişimini sağlayabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
6 |
12 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
100 |
|
Genel Toplam |
100 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|