Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SBU548 |
ORTA DOĞUDA SİYASAL VE TOPLUMSAL SORUNLAR |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ALİ SEMİN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı Ortadoğu ülkelerinin siyasal sistemini, sosyo-ekonomik- toplumsal yapılarını ve devlet ile toplum arasındaki ilişkilere ışık tutmak ve derinliğine incelemektir. |
İçerik: |
Ders, I. Dünya Savaşı’ndan sonra Ortadoğu’da sömürgecilikten manda rejimlerine kadar olan süreçlerde Ortadoğu bölgesinde bağımsızlığını kazanan devletleri kurulma evrelerini, siyasi sistemlerini, ekonomik, askeri ve toplumsal yapılarını incelemektir. Özellikle Modern Ortadoğu’yu kuran İngiliz ve Fransızların bölgeye ilişkin nasıl bir süreç izlediklerini, devlet-toplum arasındaki ayrışmaya yönelik izledikleri politikalar değerlendirilecektir. Ortadoğu ülkeleri arasında yaşanan bölgesel işbirlikleri, savaşlar ve sorun/krizleri güncel sorunlarla bağlantılar kurularak tartışılacaktır. Örneğin, Filistin-İsrail/Arap-İsrail sonunu, İran Devrim (1979),İran-Irak savaşı, Körfez Savaşı, 11 Eylül Hadisesinin Ortadoğu’ya etkileri gibi… Terörizm, Arap Baharı vs gibi güncel konuların Ortadoğu bölgesi toplumlarına nasıl yansıdığı incelenecektir. Ders çerçevesinde, Ortadoğu ülkelerinin politik, askeri, ekonomik, toplumsal ve sosyokültürel yapılarını incelerek II. Dünya Savaşı’ndan günümüze cereyan eden bölgesel ve küresel gelişmeler gön önünde bulundurulacaktır. Bu bağlamda Ortadoğu ülkelerinin siyasal ve hukuksal sistemlerinin uluslararası ilişkilerle bağlantıları tartışılması planlanmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Ortadoğu ülkeleri arasında yaşanan bölgesel işbirlikleri, savaşlar ve krizleri güncel sorunlarla bağlantı kurarak tartışacaktır. |
Ortadoğu ülkelerinin politik, askeri, ekonomik, toplumsal ve sosyokültürel yapılarını inceleyerek tarihsel bağlamda cereyan eden bölgesel ve küresel gelişmeler arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
Ortadoğu'daki krizlerin arkasındaki ana nedenleri gösterir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma |
Ortadoğu’nun Jeopolitik Önemi, Siyasal ve Ekonomik (enerji, yeraltı zenginlikleri) Yapısı |
Ders & Tartışma |
2 |
Okuma |
Orta Doğu Devletlerinin Bağımsızlık Süreçleri (Manda Rejimler) |
Ders & Tartışma |
3 |
Okuma |
II. Dünya Savaşı’ndan Sonra Orta Doğu Ülkelerinde Darbeler Dönemi ve İki Kutuplu Dünya Sistemindeki Dengeler |
Ders & Tartışma |
4 |
Okuma |
Ortadoğu’da Örgütler (Arap Ligi, OPEC, İslam İşbirliği Teşkilatı, Körfez İşbirliği Konseyi) |
Ders & Tartışma |
5 |
Okuma |
İsrail’in Kuruluşu, Arap-İsrail Savaşları ve Filistin Sorununun Günümüze Kadar Yaşanan Süreçler (Camp David Anlaşması 1979 ve Barış Süreçler ) |
Ders & Tartışma |
6 |
Okuma |
1979 İran’da Humeyni Devrimi, İran-Irak Savaşı 1980-1988 ve Bölgesel Dengeler |
Ders & Tartışma |
7 |
Okuma |
1975-1990 Lübnan İç Savaşı, Irak’ın Kuveyt’i İşgali Körfez’deki Güç Rekabetler |
Ders & Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma |
Ortadoğu’da Devlet Dışı Silahlı Aktörler ve Kimlik Çatışmaları |
Ders & Tartışma |
10 |
Okuma |
Ortadoğu’da Din ve Siyaset |
Ders & Tartışma |
11 |
Okuma |
11 Eylül Saldırıları, Afganistan-Irak İşgali ve Bölgesel Dinamikler Türkiye’nin Orta Doğu Politikaları: Türkiye'nin İran Politikası, Türkiye'nin Irak Politikası |
Ders & Tartışma |
12 |
Okuma |
Ortadoğu’da Arap Baharı ve Terörizm |
Ders & Tartışma |
13 |
Okuma |
Türk Dış Politikasında Ortadoğu ve Doğu Akdeniz |
Ders & Tartışma |
14 |
Okuma |
Bölgesel -Küresel Güçlerin Orta Doğu Politikası (ABD,İngilter vs, Türkiye,İran Suudi Arabistan ve Mısır) |
Ders & Tartışma |
15 |
- |
Genel Tekrar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
William Cleveland- Ortadoğu Tarihi |
Bernard Lewis- Ortadoğu Çevirmen: Selan Y. Kölay, Yayınevi : Arkadaş Yayıncılık |
Prof. Dr. İlber Ortaylı Türkiye’nin Yakın Tarihi-Yayınevi: Kronik Kitap |
Dr. Ali SEMİN, Kimlik ve Dış Politika İşgalden Günümüze Irak’ta Şiilik- NOBEL YAYINEVİ- 2023 |
Semin, A (2014), “ABD’nin İşgali Sonrasında Irak’ta İran Etkisi ve Türkiye”, İçinde, İran: Değişen İç Dinamikler ve Türkiye-İran İlişkileri, Ed: Soyalp Tamçelik, Ankara: Gazi Kitabevi. |
Semin, A ‘‘Arap Uyanışı: Riskler ve Fırsatlar’’, İçinde, Ortadoğu Analizi İki Kutuplu Sistem Sonrası Ortadoğu ve Arap Baharı, Ed: Hasret Çomak ve Caner Sancaktar, İstanbul: Beta Yayınevi. |
Semin, A.(2020), “Irak ve Suriye Huzura Kavuşacak Mı?”, İçinde, 2023’e Doğru Küresel Ve Bölgesel Gelişmeler Karşısında Türk Dış Politikası, Ed: Yalçın Sarıkaya, Ankara: TASAV Yayınları. |
Semin, A. (2023) ORTA DOĞU'DA FİLİSTİN-İSRAİL SORUNUNDA BÖLGESEL DENGELER: ALGILAR, İŞ BİRLİKLERİ, JEOPOLİTİK VE İRAN ETKİSİ-Akademik Hassasiyetler Dergisi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güvenlik Çalışmaları alanına ilişkin temel kavram ve kuramları açıklar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güvenlik Çalışmaları alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Geçmişten günümüze risk, tehdit ve güvenlik algıları arasında kavramsal ve kuramsal bağlantılar kurar ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güvenlik Çalışmaları alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Yabancı dilde kaynak taraması yapabilir, gündemi takip edebilir ve yazılı-sözlü çalışmalar üretebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
5 |
70 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
149 |
|
Genel Toplam |
149 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|