| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| HYN512 | SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE HAVACILIK UYGULAMALARI | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Havacılık alanında yürütülen çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik uygulamalarının neler olduğunun açıklanması ve öğrencilere havacılıkta yürütülmekte olan sürdürülebilirlik uygulamalarının verilmesi amaçlamaktadır. |
| İçerik: | Havacılıkta sürdürülebilirlik yönetim kavramını ele alınarak, uluslararası havacılık örtülerinin ve Türkiye deki sürdürülebilirlik yönetimi ile ilgili çalışmalar, çevre yönetim sistemi, havalimanlarında ekonomik ve sosyal sürdürülebilirlik uygulamaları gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Havacılıkta sürdürülebilirlik kavramlarını tanımlar. |
| Ulusal ve uluslararası havalimanları sürdürülebilirlik uygulamalarını açıklar. |
| Uluslararası havacılık örgütlerinin sürdürülebilirlik çalışmalarını açıklar. |
| Ulusal ve uluslararası havayolu işletmelerinin sürdürülebilirlik uygulamalarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Sürdürülebilirlikle İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 2 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Sürdürülebilirlik Bakış Açısı İle İşletmeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 3 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Sürdürülebilir Havacılık Kavramı ve Sürdürülebilir Havacılığın Temel Boyutları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 4 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Sürdürülebilir Havacılık İçin Sorumlu Paydaşlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 5 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Hava Taşımacılığının Ekonomik Sürdürülebilirlik Hedefleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 6 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Hava Taşımacılığının Sosyal Sürdürülebilirlik Hedefleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 7 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Hava Taşımacılığının Çevresel Etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 8 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Çevresel Sürdürülebilir Havacılıkla İlgili Politikalar ve Düzenlemeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 9 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Havaalanlarında Sürdürülebilirlik Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Havayolu İşletmelerinde Sürdürülebilirlik Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 12 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Hava Trafik Sisteminin Sürdürülebilirliği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 13 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Havacılık İşletmeleri İçin Kurumsal Sürdürülebilirlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 14 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Türkiye'de havaalanlarında sürdürülebilirlik uygulamalarının incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 15 | Literatür tarama, derse ilişkin ilgili kaynakların okunması | Türk havayolu işletmelerinin sürdürülebilirlik uygulamalarının incelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Upham Paul, Janet Maughan, David Raper, and Callum Thomas (2013). Towards Sustainable Aviation. Earthscan Publications Ltd London Sterling, VA |
| YILMAZ A. KUCUK, Dr Triant G Flouris (2012). Risk Management And Corporate Sustainability In Aviation. Ashgate |
| Inceiplik, G. K. (2018). Surdurulebilir Sosyal Girisimler. 1st Edition. Ankara: Ekin Publications. |
| WEB KAYNAKALRI: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
1 | |||||
| 2 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
0 | |||||
| 3 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
3 | |||||
| 2 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
3 | |||||
| 3 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
1 | |||||
| 4 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
2 | |||||
| 2 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
2 | |||||
| 2 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
3 | |||||
| 3 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
4 | |||||
| 4 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
3 | |||||
| 5 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
3 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 | |||||
| 2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
3 | |||||
| 3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 5 | 4 | 20 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 13 | 1 | 13 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 7 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 5 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 55 | 0 | 151 |
| Genel Toplam | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |