TR EN

BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LEE590 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere kendi alanlarında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri öğretmek. Öğrencilerin araştırma konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesini sağlamak. Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamak. Öğrencilere bilimsel makale ve tez yazma kabiliyeti kazandırmak.
İçerik: Bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesi yapılır. Akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini sağlanır. Bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği üzerinde durulur. Bilimsel makale ve tez yazımı ve bu esnada uyulacak etik kurallar ele alınır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenci araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. Öğrenci bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. Öğrenci hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. Öğrenci akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. Öğrenci nicel ve nitel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. Öğrenci araştırmada etiğin önemini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Temel Kavramlar: Bilim, Bilimsel Araştırma Felsefesi Okuma ve Yazma
2 Okuma Araştırma Yöntemlerine Giriş, Akademik Yazına Bakış Okuma ve Yazma
3 Okuma Tez Yazım Kuralları Okuma ve Yazma
4 Okuma Bilimsel Araştırma Süreçleri: Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Araştırma Probleminin Tanımlanması Okuma ve Yazma
5 Okuma Araştırmanın Yöntem ve Modelinin Belirlenmesi Okuma ve Yazma
6 Okuma Araştırma Evreninin ve Örnekleminin Belirlenmesi, Hipotezler ve Amaçlar Okuma ve Yazma
7 Okuma Bilimsel Veri Toplama: Literatür Araştırması Okuma ve Yazma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Veri Toplama Yöntem ve Araçları Okuma ve Yazma
10 Okuma Nitel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
11 Okuma Nicel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
12 Okuma Verilerin Analizi Okuma ve Yazma
13 Okuma Araştırmanın Raporlaştırılması: Metin İçi ve Sonu Kaynakça Gösterimi, Özet, Tablo ve Şekiller Okuma ve Yazma
14 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
15 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Karasar, N. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Tan, W. (2017).
Research Methods A Practical Guide for Students and Researchers. Second Edition, World Scientific. Walliman, N. (2021).
Research Methods The Basics. 3rd Edition, Routledge. Almutairi, A. O. (2017).
Scientific Research Methods. International Institute for Science, Technology & Education.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık yönetimi alanına ilişkin temel kavram ve kuramları açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık yönetimi alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
2
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapabilir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Geçmişten günümü sağlık yönetimine ilişkin olgular arasında kavramsal ve kuramsal bağlantılar kurar ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık yönetimi alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
2
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanabilir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır
2
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık yönetimi alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder
2
Sağlık yönetimi alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir
3
Sağlık yönetimi alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık yönetimi alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
2
Sağlık yönetimi alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltebilir.
3
Yabancı dilde kaynak taraması yapabilir, gündemi takip edebilir ve yazılı-sözlü çalışmalar üretebilir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder
2
Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0