TR EN

SPORDA YAŞ VE CİNSİYET FAKTÖRÜ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HAM531 SPORDA YAŞ VE CİNSİYET FAKTÖRÜ 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencilere; Spor aktiviteleri açısından yaş faktörünün önemini açıklayabilecek ve farklı cinsiyet ve yaş gruplarına yönelik antrenman planı hazırlayabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersi içeriği, sporda cinsiyet faktörünün tarih boyunca nasıl geliştiği, psikomotor gelişim dönemleri, fiziksel, motorsal, fizyolojik, psikolojik ve sosyal özelliklerin yaş ve cinsiyet açısından incelenmesi, hamilelik, kronolojik ve biyolojik yaş, yaş ve cinsiyet açısından spor branşlarının analizi konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yaş ve cinsiyet faktörlerinin spordaki rolünü açıklar.
Psikomotor gelişim dönemlerini açıklar.
Farklı cinsiyet ve yaş gruplarına yönelik antrenman planı hazırlar.
Fiziksel, fizyolojik ve motorik özellikleri yaş ve cinsiyet faktörleri açısından inceler.
Yetenek seçimi ve spor aktiviteleri açısından kronolojik ve biyolojik yaşın önemini değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders içeriklerini kontrolleri Sporda cinsiyet ve tarih (erkeklerin ve kadınların tarih boyunca spora dahil edilmesi) Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama Sporda cinsiyet faktörünün rolü (genel bakış) Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Psiko-motor gelişim dönemleri (genel hareketler dönemi 3-6 yaş ve spora yönelik hareketler dönemi) Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Psiko-motor gelişim dönemleri (ergenlik dönemi 11-17 yaş ve gençlik dönemi 13-20 yaş) Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
5 Literatür tarama Psiko-motor gelişim dönemleri (yetişkinlik 20-40, orta yıllar 30-65 ve yaşlılık dönemi 65-85 ve 85 üstü yaş) Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
6 Literatür tarama Fiziksel özelliklerinin yaş ve cinsiyet açısından incelenmesi Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
7 Literatür tarama Motor özelliklerinin yaş ve cinsiyet açısından incelenmesi Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Fizyolojik özelliklerinin yaş ve cinsiyet açısından incelenmesi Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
10 Literatür tarama Spor aktivitelerde sporcuların sergilediği davranışlar yaş ve cinsiyet açısından incelenmesi Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
11 Literatür tarama Spor cinsiyet ve sosyal faktörler Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Hamilelik, doğum ve spor (hamilelik öncesi, süresinde ve sonrası uygulanması ve uygulanmaması gereken spor aktiviteler) Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Kronolojik ve biyolojik yaşının spor aktiviteleri ve yetenek seçimi aşısından değerlendirilmesi Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
14 Literatür tarama ve sunum hazırlama Spor branşlarının türleri açısından yaş ve cinsiyet analizi Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
15 Literatür tarama ve sunum hazırlama Sporda yaş ve cinsiyet ile ilgili gelecekte araştırılması gereken konular (challenges) Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çoknaz, H (2017) Psikomotor Gelişim (doğum öncesinden ölüme kadar) ISBN: 978-605-344-475-6
Günay, M. Cicioğlu, İ. Tamer, K. Şıktar, E. (2017). Spor fiziyolojisi ve performans ölçüm testleri. İSBN: 978-605-344-583-8 Ankara.
Benjamin H. Reuter, PhD, and J. Jay Dawes, PhD. Ian Jeffreys, PhD. Essentials of strength training and conditioning / National Strength and Conditioning Association ; G. Gregory Haff, N.Travis Triplett, editors. -- Fourth edition. ISBN: 978-1-4925-0162-6
Berisha, M., Çilli, M., (2020). Physical Fitness Norms In Students Aged 8-17 In Kosovo, ISBN: 978-620-0-78866-5, p 256, Lampert Academic Publishing, Turkey
Han C.G. Kemper and Willem Van Mechelen (1996). Physical Fitness Testing of Children: A European Perspective. Pediatric Exercise Science, 8, 201-214. Human Kinetics Publishers, Inc.
Canadian Sport for Life. Sport for life.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, alanında sahip olduğu bilgileri analitik bir yaklaşımla derinleştirir ve uzmanlık seviyesinde geliştirir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenman bilimleri alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve alana dair güncel bilgileri farklı açılardan tartışır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenman bilimi alanı ile ilgili edindiği uzmanlık düzeydeki bilgileri ve güncel uygulamaları etkili bir şekilde kullanır.
4
2
Antrenman bilimi alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, alana yönelik yeni yöntem ve uygulamalar geliştirir ya da var olan uygulamaları yeniden tasarlar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenman bilimi alanı uygulamalarına ilişkin sorunları, sahip olduğu bilgi ve becerileri kullanarak eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
3
2
Antrenman bilimi alanında yeni ve güncel konuları araştırabilmek, analiz edebilmek, yeniden uyarlamak ve özgün araştırma sonuçları ortaya koyabilmek amacıyla bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini etkin bir şekilde kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hareket ve Antrenman Bilimleri alanında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamasında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yetkinliği
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenman bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak, alana dair güncel yaklaşım ve gelişmeleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetleri ve müsabaka analizi uygulamalarında ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve bilgisayar yazılımlarını ileri düzeyde kullanır ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
2
2
Spor bilimleri alanında ve sosyal yaşamda ilişkileri düzenleyen normları eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder, gelişimini destekler ve ihtiyaç durumunda yeniden düzenlenmesine yönelik davranış gösterir.
4
3
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen bilimsel toplantı ve sportif organizasyonlarda güncel gelişmeleri ve çalışmalarını, nicel / nitel verilerle destekleyerek, akıcı, anlaşılır ve sistematik bir biçimde sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenman bilimi alanı ile ilgili çalışmaları yürütürken; toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri savunur ve bu değerleri öğretir.
4
2
Antrenman bilimi alanına ilişkin güncel uygulamaları analiz eder, elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirir ve yeni yöntemler geliştirir.
5
3
Spor bilimleri alanındaki gelişmeler ışığında; yaşadığı toplumun hareket eğitimi, egzersiz ve spor alışkanlığı kazanmasına yönelik politikaları destekleyici sosyal içerikli, sürdürülebilir proje ve çalışmalar planlar.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 2 3 6
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 3 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 4 3 12
Ödev 4 3 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 149
Genel Toplam 149
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0