| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| MKF518 |
YENİ VE YENİLENEBİLİR ENERJİ SİSTEMLERİ |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
| Dersin Türü |
Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere yenilenebilir enerji kaynaklarının tanıtılması ve kullanılmasını öğretmektir. Ayrıca, bu alanda araştırma ve proje yapacak bilgi ve yöntemleri öğrenciye vermektir. |
| İçerik: |
Dünya ve Türkiye enerji üretim ve tüketim miktarlarının kaynaklara göre dağılımı, enerji üretim ve tüketiminden kaynaklanan çevre sorunları, yenilenebilir enerji kaynaklarının avantaj ve dezavantajları, Güneş Enerjisi, Jeotermal Enerj, Rüzgar Enerjisi, Dalga Enerjisi, Gelgit Enerjisi, Biyokütle Enerjisi ve diğerleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| 1. Yenilenebilir enerji sistemleri hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olurlar.
2. Öğrenciler güneş, jeotermal, rüzgar, dalga, gelgit, biyokütle enerjisi ve uygulamaları ile ilgili tasarım ve proje yaparlar.
3. Enerji alanında güncel ve çağdaş konuları izlerler ve proje geliştirirler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
Yazılı Kaynaklar |
Enerji Kaynakları, enerji türleri ve sınıflandırılması
Yenilenebilir enerji kaynakları |
Yüz yüze eğitim |
| 2 |
Yazılı Kaynaklar |
Güneş enerjisi, Güneş enerjisine giriş, güneş-dünya geometrik ilişkileri, Güneş radyasyonu |
Yüz yüze eğitim |
| 3 |
Yazılı Kaynaklar |
Güneş kolektörleri, Güneş enerjili ısıtma ve soğutma sistemleri |
Yüz yüze eğitim |
| 4 |
Yazılı Kaynaklar |
Güneş enerjili ısıtma ve soğutma sistemleri |
Yüz yüze eğitim |
| 5 |
Yazılı Kaynaklar |
Photovoltaic enerji dönüşümü |
Yüz yüze eğitim |
| 6 |
Yazılı Kaynaklar |
Geothermal Enerjisine giriş, Geothermal Enerji tipleri |
Yüz yüze eğitim |
| 7 |
Yazılı Kaynaklar |
Buhar kaynaklı, su kaynaklı jeotermal sistemleri ve diğer jeotermal sistemler |
Yüz yüze eğitim |
| 8 |
Yazılı Kaynaklar |
Rüzgar Enerjisi, tarihçesi, Rüzgar enerjisi prensipleri, rüzgar türbin tipleri |
Yüz yüze eğitim |
| 9 |
Yazılı Kaynaklar |
Rüzgar Enerjisi, tarihçesi, Rüzgar enerjisi prensipleri, rüzgar türbin tipleri |
Yüz yüze eğitim |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Yazılı Kaynaklar |
Bioyakıtlar, bioyakıtların sınıflandırılması, Biogaz |
Yüz yüze eğitim |
| 12 |
Yazılı Kaynaklar |
Bitkisel Yağlar, Alkoller, elde edilme yöntemleri ve yakıt olarak kullanımları |
Yüz yüze eğitim |
| 13 |
Yazılı Kaynaklar |
Hidrojen enerjisi üretimi, depolanması ve kullanımı |
Yüz yüze eğitim |
| 14 |
Yazılı Kaynaklar |
Hidrolik Enerji Dalga ve Gel-git enerjisi |
Yüz yüze eğitim |
| 15 |
Yazılı Kaynaklar |
Diğer Enerji Türleri Enerji türleri ve enerji çevre ilişkisi |
Yüz yüze eğitim |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Alternatif Enerji Kaynakları, Mustafa Acaroğlu, Nobel Yayın Dağıtım
Yenilenebilir Enerji. Godfrey Boyle. Oxford Un. Press
Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Kullanımı, Hüseyin Öztürk, Teknik Yayınevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
| TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mühendslik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Mekatronik Mühendisliği veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği alanıyla ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 3 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
| 4 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Mekatronik Mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 3 |
Mekatronik Mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
15 |
15 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
1 |
15 |
15 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
16 |
16 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
34 |
0 |
152 |
|
Genel Toplam |
152 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|