TR EN

İLERİ KONTROL SISTEMLERI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEM546 İLERİ KONTROL SISTEMLERI 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEVZAT YAĞIZ TOMBAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste doğrusal ve doğrusal olmayan kontrol sistemleri; kavram ve teknikleri, analizi ve sentezi klasik ve modern kontrol çerçevesinde çalışılacaktır.
İçerik: Bu ders, farklı endüstriyel ve özel uygulama alanlarında perspektif kontrol sistemleri ve bileşenleri için tasarım, geliştirme ve uygulama metodolojilerinin yanı sıra kontrol sistemlerindeki ileri araştırma hatlarına genel bir bakış sağlar. Bununla birlikte, teori ve birçok açıklayıcı örnek oldukça genel olacaktır ve bu nedenle bu dersin diğer birçok mühendislik disiplininden gelen öğrencilere faydalı olması beklenmektedir. Bu ders kapsaminda; dinamik sistemlerin diferansiyel denklemler ile modellenmesi, lineer ve nonlineer sistemler, klasik ve modern kontrol yaklasimi, Zaman ve faz duzlemi analizi, Kararlilik, Kontroledilebilirlik, ve gozlenebilirlik, optimal kontrol, ters dinamik kontrol, adaptif kontrol, degisken yapili kontrol sistemi tasarimi ele alinacaktir.dersin diğer birçok mühendislik disiplininden gelen öğrencilere faydalı olması beklenmektedir. Bu ders kapsaminda; dinamik sistemlerin diferansiyel denklemler ile modellenmesi, lineer ve nonlineer sistemler, klasik ve modern kontrol yaklasimi, Zaman ve faz duzlemi analizi, Kararlilik, Kontroledilebilirlik, ve gozlenebilirlik, optimal kontrol, ters dinamik kontrol, adaptif kontrol, degisken yapili kontrol sistemi tasarimi ele alinacaktir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Nonlineer ve lineer sistemlerin karsilastirmasini yapabilir.
Elektromekanik dinamik sistemler için klasik ve modern kontrol problemlerini formüle edebilir ve çözebilir.
Zaman ve faz duzlemi analizi, Lyapunov tabanli kararlilik analizlerini öğrenir.
Lineerlestirmeyi ogrenir.
Optimal, adaptif, ters dinamik ve kayan-modlu kontrol yontemlerini ogrenir.
Kontrol sistemlerinin MATLAB/Simulink kullanarak dinamik benzetimlerini yapabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Giriş ve motivasyon -
2 - Klasik kontrolün tekrarı -
3 - Klasik kontrolün tekrarı -
4 - Dinamik sistemlerin modellenmesi -
5 - MATLAB/SIMULINK kullanarak dinamik sistemlerin simüle edilmesi -
6 - Modern kontrol teorisi -
7 - Modern kontrol teorisi -
8 - Non-lineer sistemlerin lineerleştirilmesi -
9 - Klasik kontrol -
10 - ARA SINAV -
11 - Lineer sistemlerin gözlemlenebilirliği, kararlılığı, kontrol edilebilirliği ve zaman tepkisi -
12 - Zaman ve Faz domeyn analizi -
13 - Optimal Control, Adaptive Control, Sliding Mode Control -
14 - MATLAB/SIMULINK kullanarak kontrol sistemlerinin simülasyonu -
15 - Tartışma -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

B.J.Kuo (Ceviri:Prof.Dr.Atila BIR), Otomatik Kontrol Sistemleri, Literature Yayincilik, 2005.
N. S. Nise, Control Systems Engineering, 4th Ed., Wiley, 2004.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Yüksek Lisans Programı 4 yıllık mühendislik mezunlarına elektrik elektronik mühendisliği alanında ileri düzeyde uzmanlık kazandıran bir bölümdür. Öğrencilerin bilimsel, teknolojik ve akademik araştırma yaparak bilgiye en doğru ve hızlı şekilde erişmelerini sağlayan programın amacı; öğrencilerin edindikleri mesleki bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve özgün bilimsel bilgi üretme yeteneği kazandırmaktır. Bu doğrultuda amacımız, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Yüksek Lisans Programı öğrencilerine bilimsel araştırma teknikleri, kablosuz haberleşme, uyarlamalı işaret işleme, ienerji sistemleri,Yenilenebilir enerji kaynakları, uzaktan algılama, Sistem analizi ve tasarımı gibi alanlarda bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 15 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 15 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0