Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGY519 | GELİŞİMSEL TANI VE DEĞERLENDİRME | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. MAKBULE MEZİYET ARI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Gelişimsel tanımlamanın tanımı ve önemi, gelişimsel değerlendirme ile ilgili tanım ve kavramlar, gelişimsel değerlendirme ve tanımlamada ilkeler, değerlendirme ve tanımlamada etkili olan etmenler gelişimsel tarama, gelişimsel izlem ve önemine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Gelişimsel Tanımlamanın Tanımı ve Önemi, Gelişimsel Değerlendirme İle İlgili Tanım ve Kavramlar, Gelişimsel Değerlendirme ve Tanımlamada İlkeler, Değerlendirme ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler, Gelişimsel Tarama, Gelişimsel İzlem ve önemi, Formal ve informal Değerlendirme, Gözlem Yöntemleri, Kesin Kayıt ve Yaklaşık Kayıt, Kontrol Listeleri, Portfolyo Değerlendirme, Oran Skalaları, Gelişimsel Değerlendirme Etik, Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar, Gelişimsel tanımlama süreci ve kullanılan formlar ,Dünyada Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları, Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları - Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme - Gelişim Raporu Hazırlama |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gelişimsel değerlendirme ve tanımlama ile ilgili kavramları açıklar |
Farklı özelliklerdeki çocuklar için tanıma ve değerlendirmenin önemini açıklar. |
Çocuğu tanıma ve gelişimsel değerlendirme yöntemleri ve tekniklerini açıklar. |
Çocuğun yaşına, özelliklerine ve gereksinimlerine uygun olarak yöntem, teknik ve değerlendirme aracı seçer |
Çocukların gelişimsel özelliklerine uygun, standart olmayan tekniklerle gelişimsel değerlendirme yapar |
Değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel/eğitsel tanımlama yapar |
Gelişimsel değerlendirme sonuçlarına göre gelişimsel durum raporu oluşturur. |
Gelişimsel değerlendirme tanımlama sonucu izlem planı oluşturur. |
Dünyada ve Türkiye’de yaygın olarak kullanılan gelişimsel değerlendirme araçlarının özelliklerini karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Gelişimsel Tanımlamanın Tanımı ve Önemi | Anlatım |
2 | Web Tabanlı Araştırma | Gelişimsel Değerlendirme İle İlgili Tanım ve Kavramlar | Anlatım |
3 | Web Tabanlı Araştırma | Gelişimsel Değerlendirme ve Tanımlamada İlkeler | Anlatım |
4 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Değerlendirme ve Tanımlamada Etkili Olan Etmenler Gelişimsel Tarama - Gelişimsel İzlem ve önemi | Anlatım |
5 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Formal ve informal Değerlendirme | Anlatım,Tartışma |
6 | Web Tabanlı Araştırma | Gözlem Yöntemleri | Anlatım,Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Kesin Kayıt ve Yaklaşık Kayıt | Anlatım,Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Kontrol Listeleri | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Portfolyo Değerlendirme, Oran Skalaları | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Web Tabanlı Araştırma | Gelişimsel Değerlendirme Etik, Gelişimsel Değerlendirmede Yapılan Hatalar | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Gelişimsel tanımlama süreci ve kullanılan formlar, Dünyada Yaygın Olarak Kullanılan Standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları, Türkiye’de Yaygın Olarak Kullanılan standart Gelişimsel Değerlendirme Araçları | Anlatım |
13 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Çocukların Gelişimsel Özelliklerine Uygun, Standart Olmayan Tekniklerle Gelişimsel Değerlendirme | Anlatım |
14 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Gelişim Raporu Hazırlama | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Gelişim Raporu Hazırlama | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bayhan, P. (2017). Erken Çocukluk Döneminde Değerlendirme. Ankara: Hedef Yayıncılık |
Bayhan, P. Gelişimsel Değerlendirme. Ankara: Hedef Yayıncılık. |
Stein MT. Standart Gelişimsel Değerlendirme ve İzlem Araçları. Rudolph Pediatri (Orijinal Adı: Rudolph’s Pediatrics, McGraw-Hill - Çeviri Editörü: M. Yurdakök - 22. Baskı) Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri 2013; 313-318. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
|
5 | |||||
3 |
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar.
|
5 | |||||
4 |
Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler.
|
5 | |||||
5 |
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili konularda öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
5 | |||||
3 |
Sağlık alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.
|
5 | |||||
4 |
Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.
|
5 | |||||
5 |
Alanı ve toplum sağlığı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik ve/veya tanımlayıcı araştırma/sunum/yayın yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular.
|
5 | |||||
3 |
İstatistiksel analiz konusunda, bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.
|
5 | |||||
2 |
Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bunları geliştirmek üzere gereğini yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirebilme ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir.
|
5 | |||||
3 |
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
|
5 | |||||
4 |
Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
|
5 | |||||
5 |
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
|
4 | |||||
6 |
Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.
|
4 | |||||
7 |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir, etik davranır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 7 | 98 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 154 |
Genel Toplam | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |