Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDY519 | POSTMODERN EDEBİYAT | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. ŞEREFNUR ATİK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerimizin postmodern edebiyat kuramını bütün yönleriyle anlamalarını sağlamanın yanında, Türk edebiyatında postmodernist sürecin ne zaman ve nasıl başlamış olduğunu ve postmodernist yazarlarımızın kimler olduklarını anlamalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini Türk edebiyatının postmodernist yazarlarına ait metinlerinin okunması ve incelenmesi ile postmodern edebiyat kuramı ile ilgili terimlerin öğrenilmesi oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Postmodern sanat anlayışının dünya ve Türk kültüründe nasıl ortaya çıktığını bilir. |
Postmodernist ögelerin / unsurların mimaride, resimde, sinemada, edebiyatta nasıl / ne şekilde görüldüğünü anlar ve bilir. |
Postmodern metinlere özgü başat özellikler arasında yer alan üstkurmaca, metinlerarası ilişki, silik izleksel yapı, parçalı/süreksiz/kopuk olma özelliği, akronolojik olma özelliği, grotesk, bilinçakışı, kamera gözü, hipermetinsel tasarım gibi özelliklerin neler olduğunu bilir. |
Metinlerarası ilişki türleri içinde yer alan parodi, pastiş, anıştırma, alaycı dönüştürüm, kolaj, montaj gibi özelliklerin neler olduklarını bilir. |
Bu dersin neticesinde öğrencimiz, bugünkü sanat dalları üzerinde ve özellikle postmodern sanatta; Newton fiziğinden Einstein fiziğine geçmiş olma durumunun asıl etken oluşturduğunu bilir. Postmodern metinleri inceleyebilir, özelliklerini kolaylıkla tespit edebilir. |
Dostoyevski poetikası hakkında bilgi sahibidir. Fransız Yeni Roman Akımı hakkında bilgi sahibi olmuştur. |
Heteroglossia, Karnavalesk, Kronotop, Diyaloji kavramları hakkında bilgi sahibi olmuştur. Michael Bakhtin ve edebiyata kazandırdığı yukarıdaki kavramlar hakkında bilgisi vardır, bu kavramları okuduğu eserlerde seçip anlayabilir. |
Roland Barthes ve Julıa Kristeva adlı ünlü teorisyenleri tanır ve metinlerarasılık kuramını geliştirdiklerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, anlatım | Newton fiziği ile Eistein fiziği arasındaki fark nedir ve Einstein fiziğinin postmodern sanata etkisi nedir? Geleneksel gerçekçi roman ile postmodern anlatı arasındaki farklılıklar nelerdir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum, |
2 | Literatür tarama, anlatım | Postmodern edebiyat sanatı / kuramı dünya kültüründe ve sanatında nasıl başlamıştır. Dostoyevski Poetikasına başlangıç. Franz Kafka “Dönüşüm” adlı eserinde görülen özellikler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum, |
3 | Literatür tarama, anlatım | Eistein fiziğinin etkileri, Dostoyevski poetikası, Fransız Yeni Roman Akımı, Modernist ve Postmodernist anlatılar. (Geçiş süreci) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
4 | Literatür tarama, anlatım | Dostoyevski ve Diyaloji nedir? Bir anlatının “öznesi” olmak nedir? Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar adlı eserinden örnekle. | Anlatım, İnteraktif Sunum |
5 | Literatür tarama, anlatım | Michel Butor. “Değişme” adlı anlatı vasıtasıyla kronotop nedir? Fransız Yeni Roman Akımı ile edebiyatta ve romanda neler değişmiştir? | Anlatım, İnteraktif Sunum |
6 | Literatür tarama, anlatım | Türk edebiyatında postmodernist süreç nasıl başlamıştır? Türk edebiyatında öncü postmodernist yazarlar kimlerdir? | Anlatım, metin inceleme çalışmaları |
7 | Literatür tarama, anlatım | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı anlatısında postmodernist izler var mıdır? | Anlatım, metin inceleme çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, okuma, İnteraktif sunum | Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatısında postmodernist özellikler nelerdir? Metinlerarasılık: Anıştırma örneği ile. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
10 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Latife Tekin’in Ormanda Ölüm Yokmuş adlı anlatısında kronotop var mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah |
11 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Postmodernist olarak yazılmış eserler vasıtasıyla üstkurmaca özelliğinin ne olduğunu anlamak. Gogol’ün Palto adlı eseri üzerinden üstkurmacayı anlamak ve örneklendirmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah |
12 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Metinlerarası ilişki ile metinlerarasılık aynı şey midir? Örnekler üzerinden giderek farklı olduklarını kavratmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
13 | Literatür tarama, anlatım | Genel özellikleri itibarıyla parodi, pastiş, kolaj, montaj, anıştırma, alaycı dönüştürüm, brikolaj tekniklerinin özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
14 | Literatür tarama, anlatım, İnteraktif sunum | Hipermetinsel tasarım, grotesk, bilinçakışı, dramatik metod, yansıtıcı bilinç tekniği, Henry James ve Roman Sanatı üzerinde genel hatları ile durmak ve tekrar. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif sunum |
15 | Literatür tarama, anlatım, İnteraktif sunum | Hipermetinsel tasarım, grotesk, bilinçakışı, dramatik metod, yansıtıcı bilinç tekniği, Henry James ve Roman Sanatı üzerinde genel hatları ile durmak ve tekrar. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 3 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
|
3 | |||||
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
1 | |||||
3 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme
|
2 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
1 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
2 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına problemli alanlarda yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. İlgili problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usulle tartışır.
|
2 | |||||
2 |
Yabancı dili bilgi ve becerisini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşlarıyla tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.
|
1 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaktan aracısız yararlanır, metinleri orijinallerinden okuyup anlayabilir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk edebiyat tarihini bir bütün olarak görür ve devirler arasındaki devamlılığı kavrayabilir
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |