| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| TDY519 | POSTMODERN EDEBİYAT | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerimizin postmodern edebiyat kuramını bütün yönleriyle anlamalarını sağlamanın yanında, Türk edebiyatında postmodernist sürecin ne zaman ve nasıl başlamış olduğunu ve postmodernist yazarlarımızın kimler olduklarını anlamalarını sağlamaktır. |
| İçerik: | Bu dersin içeriğini Türk edebiyatının postmodernist yazarlarına ait metinlerinin okunması ve incelenmesi ile postmodern edebiyat kuramı ile ilgili terimlerin öğrenilmesi oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Postmodern sanat anlayışının dünya ve Türk kültüründe nasıl ortaya çıktığını bilir. |
| Postmodernist ögelerin / unsurların mimaride, resimde, sinemada, edebiyatta nasıl / ne şekilde görüldüğünü anlar ve bilir. |
| Postmodern metinlere özgü başat özellikler arasında yer alan üstkurmaca, metinlerarası ilişki, silik izleksel yapı, parçalı/süreksiz/kopuk olma özelliği, akronolojik olma özelliği, grotesk, bilinçakışı, kamera gözü, hipermetinsel tasarım gibi özelliklerin neler olduğunu bilir. |
| Metinlerarası ilişki türleri içinde yer alan parodi, pastiş, anıştırma, alaycı dönüştürüm, kolaj, montaj gibi özelliklerin neler olduklarını bilir. |
| Bu dersin neticesinde öğrencimiz, bugünkü sanat dalları üzerinde ve özellikle postmodern sanatta; Newton fiziğinden Einstein fiziğine geçmiş olma durumunun asıl etken oluşturduğunu bilir. Postmodern metinleri inceleyebilir, özelliklerini kolaylıkla tespit edebilir. |
| Dostoyevski poetikası hakkında bilgi sahibidir. Fransız Yeni Roman Akımı hakkında bilgi sahibi olmuştur. |
| Heteroglossia, Karnavalesk, Kronotop, Diyaloji kavramları hakkında bilgi sahibi olmuştur. Michael Bakhtin ve edebiyata kazandırdığı yukarıdaki kavramlar hakkında bilgisi vardır, bu kavramları okuduğu eserlerde seçip anlayabilir. |
| Roland Barthes ve Julıa Kristeva adlı ünlü teorisyenleri tanır ve metinlerarasılık kuramını geliştirdiklerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür tarama, anlatım | Newton fiziği ile Eistein fiziği arasındaki fark nedir ve Einstein fiziğinin postmodern sanata etkisi nedir? Geleneksel gerçekçi roman ile postmodern anlatı arasındaki farklılıklar nelerdir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum, |
| 2 | Literatür tarama, anlatım | Postmodern edebiyat sanatı / kuramı dünya kültüründe ve sanatında nasıl başlamıştır. Dostoyevski Poetikasına başlangıç. Franz Kafka “Dönüşüm” adlı eserinde görülen özellikler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum, |
| 3 | Literatür tarama, anlatım | Eistein fiziğinin etkileri, Dostoyevski poetikası, Fransız Yeni Roman Akımı, Modernist ve Postmodernist anlatılar. (Geçiş süreci) | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
| 4 | Literatür tarama, anlatım | Dostoyevski ve Diyaloji nedir? Bir anlatının “öznesi” olmak nedir? Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar adlı eserinden örnekle. | Anlatım, İnteraktif Sunum |
| 5 | Literatür tarama, anlatım | Michel Butor. “Değişme” adlı anlatı vasıtasıyla kronotop nedir? Fransız Yeni Roman Akımı ile edebiyatta ve romanda neler değişmiştir? | Anlatım, İnteraktif Sunum |
| 6 | Literatür tarama, anlatım | Türk edebiyatında postmodernist süreç nasıl başlamıştır? Türk edebiyatında öncü postmodernist yazarlar kimlerdir? | Anlatım, metin inceleme çalışmaları |
| 7 | Literatür tarama, anlatım | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı anlatısında postmodernist izler var mıdır? | Anlatım, metin inceleme çalışmaları |
| 8 | Literatür tarama, okuma, İnteraktif sunum | Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatısında postmodernist özellikler nelerdir? Metinlerarasılık: Anıştırma örneği ile. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
| 9 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Latife Tekin’in Ormanda Ölüm Yokmuş adlı anlatısında kronotop var mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Postmodernist olarak yazılmış eserler vasıtasıyla üstkurmaca özelliğinin ne olduğunu anlamak. Gogol’ün Palto adlı eseri üzerinden üstkurmacayı anlamak ve örneklendirmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah |
| 12 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Metinlerarası ilişki ile metinlerarasılık aynı şey midir? Örnekler üzerinden giderek farklı olduklarını kavratmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
| 13 | Literatür tarama, anlatım | Genel özellikleri itibarıyla parodi, pastiş, kolaj, montaj, anıştırma, alaycı dönüştürüm, brikolaj tekniklerinin özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum |
| 14 | Literatür tarama, anlatım, İnteraktif sunum | Hipermetinsel tasarım, grotesk, bilinçakışı, dramatik metod, yansıtıcı bilinç tekniği, Henry James ve Roman Sanatı üzerinde genel hatları ile durmak ve tekrar. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif sunum |
| 15 | Literatür tarama, anlatım, İnteraktif sunum | Hipermetinsel tasarım, grotesk, bilinçakışı, dramatik metod, yansıtıcı bilinç tekniği, Henry James ve Roman Sanatı üzerinde genel hatları ile durmak ve tekrar. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif sunum |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
|
3 | |||||
| 2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
1 | |||||
| 3 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
1 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme
|
2 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
1 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
2 | |||||
| 3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına problemli alanlarda yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. İlgili problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usulle tartışır.
|
2 | |||||
| 2 |
Yabancı dili bilgi ve becerisini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşlarıyla tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.
|
1 | |||||
| 3 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaktan aracısız yararlanır, metinleri orijinallerinden okuyup anlayabilir.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
1 | |||||
| 2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
3 | |||||
| 2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk edebiyat tarihini bir bütün olarak görür ve devirler arasındaki devamlılığı kavrayabilir
|
1 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 12 | 4 | 48 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
| Genel Toplam | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |