TR EN

POSTMODERN EDEBİYAT DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDY519 POSTMODERN EDEBİYAT 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. ŞEREFNUR ATİK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerimizin postmodern edebiyat kuramını bütün yönleriyle anlamalarını sağlamanın yanında, Türk edebiyatında postmodernist sürecin ne zaman ve nasıl başlamış olduğunu ve postmodernist yazarlarımızın kimler olduklarını anlamalarını sağlamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini Türk edebiyatının postmodernist yazarlarına ait metinlerinin okunması ve incelenmesi ile postmodern edebiyat kuramı ile ilgili terimlerin öğrenilmesi oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Postmodern sanat anlayışının dünya ve Türk kültüründe nasıl ortaya çıktığını bilir.
Postmodernist ögelerin / unsurların mimaride, resimde, sinemada, edebiyatta nasıl / ne şekilde görüldüğünü anlar ve bilir.
Postmodern metinlere özgü başat özellikler arasında yer alan üstkurmaca, metinlerarası ilişki, silik izleksel yapı, parçalı/süreksiz/kopuk olma özelliği, akronolojik olma özelliği, grotesk, bilinçakışı, kamera gözü, hipermetinsel tasarım gibi özelliklerin neler olduğunu bilir.
Metinlerarası ilişki türleri içinde yer alan parodi, pastiş, anıştırma, alaycı dönüştürüm, kolaj, montaj gibi özelliklerin neler olduklarını bilir.
Bu dersin neticesinde öğrencimiz, bugünkü sanat dalları üzerinde ve özellikle postmodern sanatta; Newton fiziğinden Einstein fiziğine geçmiş olma durumunun asıl etken oluşturduğunu bilir. Postmodern metinleri inceleyebilir, özelliklerini kolaylıkla tespit edebilir.
Dostoyevski poetikası hakkında bilgi sahibidir. Fransız Yeni Roman Akımı hakkında bilgi sahibi olmuştur.
Heteroglossia, Karnavalesk, Kronotop, Diyaloji kavramları hakkında bilgi sahibi olmuştur. Michael Bakhtin ve edebiyata kazandırdığı yukarıdaki kavramlar hakkında bilgisi vardır, bu kavramları okuduğu eserlerde seçip anlayabilir.
Roland Barthes ve Julıa Kristeva adlı ünlü teorisyenleri tanır ve metinlerarasılık kuramını geliştirdiklerini bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, anlatım Newton fiziği ile Eistein fiziği arasındaki fark nedir ve Einstein fiziğinin postmodern sanata etkisi nedir? Geleneksel gerçekçi roman ile postmodern anlatı arasındaki farklılıklar nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum,
2 Literatür tarama, anlatım Postmodern edebiyat sanatı / kuramı dünya kültüründe ve sanatında nasıl başlamıştır. Dostoyevski Poetikasına başlangıç. Franz Kafka “Dönüşüm” adlı eserinde görülen özellikler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum,
3 Literatür tarama, anlatım Eistein fiziğinin etkileri, Dostoyevski poetikası, Fransız Yeni Roman Akımı, Modernist ve Postmodernist anlatılar. (Geçiş süreci) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum
4 Literatür tarama, anlatım Dostoyevski ve Diyaloji nedir? Bir anlatının “öznesi” olmak nedir? Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar adlı eserinden örnekle. Anlatım, İnteraktif Sunum
5 Literatür tarama, anlatım Michel Butor. “Değişme” adlı anlatı vasıtasıyla kronotop nedir? Fransız Yeni Roman Akımı ile edebiyatta ve romanda neler değişmiştir? Anlatım, İnteraktif Sunum
6 Literatür tarama, anlatım Türk edebiyatında postmodernist süreç nasıl başlamıştır? Türk edebiyatında öncü postmodernist yazarlar kimlerdir? Anlatım, metin inceleme çalışmaları
7 Literatür tarama, anlatım Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı anlatısında postmodernist izler var mıdır? Anlatım, metin inceleme çalışmaları
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, okuma, İnteraktif sunum Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm adlı anlatısında postmodernist özellikler nelerdir? Metinlerarasılık: Anıştırma örneği ile. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum
10 Literatür tarama, İnteraktif sunum Latife Tekin’in Ormanda Ölüm Yokmuş adlı anlatısında kronotop var mıdır? Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah
11 Literatür tarama, İnteraktif sunum Postmodernist olarak yazılmış eserler vasıtasıyla üstkurmaca özelliğinin ne olduğunu anlamak. Gogol’ün Palto adlı eseri üzerinden üstkurmacayı anlamak ve örneklendirmek. Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah
12 Literatür tarama, İnteraktif sunum Metinlerarası ilişki ile metinlerarasılık aynı şey midir? Örnekler üzerinden giderek farklı olduklarını kavratmak. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum
13 Literatür tarama, anlatım Genel özellikleri itibarıyla parodi, pastiş, kolaj, montaj, anıştırma, alaycı dönüştürüm, brikolaj tekniklerinin özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif sunum
14 Literatür tarama, anlatım, İnteraktif sunum Hipermetinsel tasarım, grotesk, bilinçakışı, dramatik metod, yansıtıcı bilinç tekniği, Henry James ve Roman Sanatı üzerinde genel hatları ile durmak ve tekrar. Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif sunum
15 Literatür tarama, anlatım, İnteraktif sunum Hipermetinsel tasarım, grotesk, bilinçakışı, dramatik metod, yansıtıcı bilinç tekniği, Henry James ve Roman Sanatı üzerinde genel hatları ile durmak ve tekrar. Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 40 Klasik Sınav
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 3 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
3
2
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
1
3
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme
2
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
1
3
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
1
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
2
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına problemli alanlarda yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilir. İlgili problemli alanların gerek tespiti gerekse çözümü noktasında akademik usulle tartışır.
2
2
Yabancı dili bilgi ve becerisini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşlarıyla tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.
1
3
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaktan aracısız yararlanır, metinleri orijinallerinden okuyup anlayabilir.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
1
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
3
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk edebiyat tarihini bir bütün olarak görür ve devirler arasındaki devamlılığı kavrayabilir
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0